Op de Brightlands Chemelot Campus in Sittard-Geleen heeft een consortium van regionale kennisinstellingen en bedrijven gewerkt aan een innovatieve fiets die ‘vrijwel onbreekbaar’ is. Het eerste prototype van de fiets, genaamd de 100% Limburg Bike, was een jaar in de maak maar is nu compleet en klaar om getest te worden. “Deze Limburgse fiets kent zoveel innovaties”, zegt Menno Smeelen, projectleider van het 100% Limburgs Bike project. “De buizen en de voorvork zijn gemaakt van geweven carbon en supersterke Dyneema vezel van DSM. De in het prototype gebruikte verbindingsstukken zijn nu gemaakt van titanium, geprint met de speciaal daarvoor gebouwde 3D-printer hier op de campus”.
Ultralicht en supersterk
“Een van de dingen die het zo uniek maken is de kennis en kunde van Chemelot Innovation and Learning Labs (CHILL) en Brightlands Materials Center die het mogelijk hebben gemaakt om voor het eerst 3D te printen met magnesium”, vervolgt Menno Smeelen. “We hebben ook een prototype met connectoren van recyclebare kunststof versterkt met koolstofvezels. Een van de andere innovaties is de ontwikkeling van een nieuwe biologische lijmverbinding om de verbindingsstukken aan het frame te bevestigen. De combinatie resulteert in een supersterk en toch ultralicht frame dat vrijwel onbreekbaar is”. Een consortium van verschillende regionale bedrijven is betrokken geweest bij de ontwikkeling van het eerste prototype, waaronder carbon-specialisten Eurocarbon en CeraCarbon. Zij zijn erin geslaagd om de DSM-vezel Dyneema met koolstof te verweven volgens een nieuwe methode. Belgian Cycling Factory, eigenaar van het merk Ridley, speelde een doorslaggevende rol in het ontwerp.
Circulaire materialen
“Dit is een unieke fiets”, zegt oud-professioneel wegrenner Bram Tankink, nauw betrokken bij het Limburgse fietsproject en duurzaamheidsambassadeur op Brightlands Chemelot Campus. “Wat het zo uniek maakt zijn de gebruikte materialen, de samenwerking tussen MKB en kennisinstellingen en de focus op duurzaamheid en het gebruik van circulaire materialen. Circulariteit staat volop in de belangstelling en is een belangrijke pijler van de campus. Uniek is ook dat het frame op maat van de gebruiker is gemaakt. Door de variabele hoeken en lengtes van de buizen kunnen deze worden aangepast zodat je een perfecte pasvorm krijgt met je fiets. Er is ook een keuze uit verschillende materialen en je kunt het zelfs in elkaar zetten met de kleuren van je voorkeur. Elke fiets kan op bestelling worden gemaakt.”
Test- en productiefase
Met het project Limburg Bike is een investering van ruim € 1,8 miljoen gemoeid, gefinancierd met bijdragen van de Brightlands Chemelot Campus, de Provincie Limburg en het Europese subsidieprogramma OPZuid van EFRO. Het prototype van de 100% Limburg Bike zal de komende maanden in de testfase zijn, eerst om het ontwerp te optimaliseren in termen van gewicht en stijfheid, en vervolgens om het te testen onder ervaren amateur-fietsers. Volgens Menno Smeelen zal de 100% Limburg Bike volgende zomer in productie gaan, maar over de prijs zijn nog geen details bekend. “Er is al veel belangstelling voor de fiets, en na de eerste aankondiging in 2019 hebben we veel reacties ontvangen, zelfs uit Amerika en Azië. Er is absoluut een markt voor een gepersonaliseerde fiets”, besluit Menno Smeelen.