Marktdata.nl heeft een uitvoerige analyse uitgevoerd van de online oriëntatie en interesse van de Nederlandse consument met betrekking tot fietsen. De onderzoeksresultaten zijn gepubliceerd in de nu verschenen Rijwiel Trendmonitor 2021. Middels een analyse van Google big data over de afgelopen vier jaar (2017 t/m 2020) is de online consideration-fase van de customer journey in beeld gebracht (interesse en afweging). Waar zoekt men naar op het gebied van fietsen? Welke trends zijn er in het zoekvolume en wanneer zoekt men? Naar welke soorten fietsen wordt er gezocht? In de analyse is tevens het zoekvolume naar merken en winkelformules binnen de rijwielbranche in kaart gebracht, onderverdeeld in totaal, elektrische fietsen, mountainbikes, racefietsen, damesfietsen, herenfietsen, kinderfietsen, bakfietsen, vouwfietsen, speed pedelecs en gravel bikes. De ontwikkelingen en trends worden zowel over de periode 2017-2019 inzichtelijk gemaakt als ook specifiek in het jaar 2020, sinds het uitbreken van de corona pandemie.
Online zoekvolume naar fietsen sterk toegenomen
Uit de database van zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan fietsen blijkt dat in de afgelopen vier jaar er maandelijks meer dan 2,7 miljoen zoekopdrachten in Nederland zijn uitgevoerd naar fietsen. En het zoekvolume is de afgelopen paar jaar fors gestegen. Betrof het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten in 2017 nog “slechts” 2 miljoen zoekopdrachten, in het jaar 2020 werd er maandelijks gemiddeld bijna 4 miljoen keer gezocht naar fietsen. Daarmee is het zoekvolume in drie jaar tijd ongeveer verdubbeld. Het zoekvolume steeg in het jaar 2018 met 10 procent, waarna de groei van het zoekvolume in het jaar 2019 toenam tot 25 procent. In het coronajaar 2020 nam het zoekvolume toe met 43 procent. Daarmee stijgt het zoekvolume ieder jaar sterker.
Soorten fietsen
Naar welke soorten fietsen wordt er het meest gezocht? De specifieke fietssoorten met een maandelijks zoekvolume van meer dan 100.000 zoekopdrachten zijn de elektrische fiets, mountainbike, racefiets en e bike. Het meest wordt er naar een elektrische fiets gezocht (de zoekterm e bike staat apart vermeld in de ranglijst). De elektrische fiets heeft een aandeel in het zoekvolume van 18,4 procent. Echter, de e bike staat apart vermeld met een aandeel van 8,6 procent, waardoor de elektrische fiets/e-bike een aandeel van 27 procent in het zoekvolume heeft. Op de tweede plaats staat de mountainbike met een aandeel van 9,6 procent in het zoekvolume, gevolgd door de racefiets met 9,3 procent.
Voor meer informatie: https://www.marktdata.nl/rapporten/Rijwiel-Trendmonitor-2021