Ruim een kwart van de e-bikebezitters uit het Radar Testpanel heeft weleens problemen ondervonden met de accu van de elektrische fiets, bijna 40 procent al binnen 1 jaar na aanschaf. Wie hierover een klacht bij de winkelier of fabrikant neerlegt, wordt lang niet altijd tevreden gesteld. Dat bleek maandagavond 16 november in de uitzending van Tros Radar op NPO 1.
Ruim 20.000 Testpanelleden hebben een e-bike of er een gehad, een derde van deze groep zelfs meerdere. 71 procent heeft de fiets in de laatste 5 jaar aangeschaft. De meest populaire merken zijn Sparta, Gazelle, Batavus en Giant.
Het aantal kilometers dat de fietsen met ondersteuning kunnen afleggen, loopt erg uiteen. Radar peilde vooral of de accu doet wat wordt beloofd. Dat is in 56 procent van de gevallen zo. 10 procent kan zelfs langer fietsen dan verwacht. Maar er bleek ook een flinke groep van 26 procent waarbij de actieradius kleiner is dan bij de aankoop of in de boekjes werd vermeld.
In 23 procent van de probleemgevallen heeft de accu het begeven. In evenveel gevallen geeft de fiets een onbetrouwbaar beeld over hoeveel kilometer nog met ondersteuning kan worden afgelegd. Bij 21 procent is de accu soms temperatuurgevoelig en in 17 procent van de gevallen hapert de accu waardoor de trapondersteuning uitvalt.
Veruit de meeste accuproblemen, 84 procent, ontstaan binnen 3 jaar na aanschaf. Bijna 40 procent ontstaat zelfs binnen 1 jaar na aanschaf. 60 procent van de mensen met een ‘probleemfiets’ zou deze niet hebben aangeschaft, als ze van tevoren hadden geweten dat de accu niet goed functioneert.
71 procent heeft een klacht bij de winkelier en/of de fabrikant neergelegd. 31 procent heeft daarop een coulanceregeling aangeboden gekregen – bij ruim een kwart overigens niet tot hun tevredenheid. Over de servicegerichtheid van de fabrikanten is zelfs 73 procent ontevreden.