partnercontent
Busch & Müller geeft richting aan
De fietsenbranche zit in een rare tijd door overvoorraden bij fietsenfabrikanten en winkeliers. Dat heeft ook effect op toeleveranciers, vertelt Busch & Müller vertegenwoordiger Kurt van Bindsbergen. “Als we met andere toeleveranciers spreken, merken we dat de situatie overal vergelijkbaar is: in corona-tijd werd er een absoluut hoogtepunt bereikt in de productie, maar nu is het juist omgekeerd. Alle magazijnen zijn vol en er worden minder fietsen gebouwd, wat betekent dat er minder vraag is naar onze producten. Wij staan als toeleverancier achteraan in de rij, maar we merken dus wel degelijk dat er moeilijkheden zijn in de fietsenverkoop. Ook wij hebben ons productieniveau dus aangepast.”
TURNTEC is enorm veiligheidsverhogend voor e-bike gebruikers
TurnTec
Dat betekent niet dat de ontwikkelingsafdeling dus ook stil zit, vervolgt hij. “We zijn volop bezig met nieuwe productontwerpen. Met name op het gebied van richtingaanwijzers: TURNTEC. Dit is enorm veiligheidsverhogend voor gebruikers van e-bikes. Je hoeft dan op snelheid of met een zware belading niet meer je handen van het stuur te nemen om richting aan te geven én het geeft over grotere afstand een veel duidelijker signaal aan het overige verkeer dan je hand uitsteken. De vier compacte TURNTEC-indicatormodules zijn perfect zichtbaar en bieden bij elke bocht een duidelijke richtingaanwijzer. De voorste twee modules monteer je onder het stuur, de achterste links en rechts van de gebruikelijke achterlichthouder aan de bagagedrager. De ergonomische bedieningsunit zit binnen handbereik op het stuur en kan ook functies als de claxon of het grootlicht overnemen. TURNTEC is geschikt voor elke e-bike met een 12V DC-voeding. Momenteel is de wetgeving in de meeste landen nog niet zover dat richtingaanwijzers op alle fietsen toegestaan zijn – in Duitsland bijvoorbeeld alleen op speed pedelecs, fietsaanhangers, drie- en vierwielige fietsen/e-bikes en bepaalde typen cargo bikes – maar we verwachten dat dit binnenkort gaat veranderen. We zetten dus in op de toekomst!”
IQ XL Highbeam
Daarnaast presenteert Busch & Müller een nieuwe IQ XL Highbeam voor dynamo-aandrijving. “Eindelijk een koplamp voor dynamo-fietsen die al vanaf ca. 12km/u een maximale lichtopbrengst geeft! Tot 300 lux dimlicht en met een druk op de knop 250 lux grootlicht. Er waren al een accu-versie en drie e-bike versies, maar nu is er dus ook eentje voor gewone fietsen. Ook nieuw is de Briq-S, een koplamp in de prijsklasse onder de 40 euro die een zeer gelijkmatig lichtbeeld met 60 lux levert, dagverlichting heeft en verkrijgbaar is voor zowel e-biks als dynamo-fietsen. “Eigenlijk hebben we daarmee een concurrent in eigen huis geschapen voor de OEM-markt, deze koplamp is namelijk vele malen beter en moderner dan de oude instapversies. Die worden binnenkort dan ook vervangen.” Verder zijn er maar liefst vier nieuwe achterlichten met rem- en noodremlicht-functie voor e-bikes en eentje met een accu voor sportieve fietsen die naast de vertragingssensor voor het remlicht ook een bewegings- en lichtsensor heeft.
Stabiliseren
Kurt van Bindsbergen verwacht dat de markt binnenkort wel weer zal stabiliseren, ‘Hopelijk met alle huidige fabrikanten, maar we kunnen niet uitsluiten dat er nog een paar omvallen. Hoewel het nog wel even lastig zal blijven. Gelukkig heeft Busch & Müller als familiebedrijf een lange geschiedenis en vervult het bedrijf een echte regiofunctie. “Onze ‘Made in Germany’-claim is echt. Alles komt uit de buurt en we zorgen voor onze omgeving. Dat heeft als voordeel dat in moeilijke tijden de regio ook voor ons zorgt. We maken ons dus geen zorgen over de toekomst.
Bron: Busch & Müller

