Byqr, een nieuw nederlands merk voor speed pedelecs

Byqr is bedacht, ontworpen en geproduceerd in Nederland; het is het eerste speed pedelec merk van eigen bodem. Met een land dat in normale tijden de fileproblematiek niet onder de knie krijgt, is byqr een serieus alternatief voor het woon-werkverkeer met een afstand van 10 tot 35 kilometer. Met de wensen en behoeften van de forens in het achterhoofd is een stoere en onderscheidende fiets ontworpen. Deze designkeuzes leiden ook nog eens tot een baanbrekende prijs voor een speed pedelec; de byqr kost 3.950,- euro (incl. btw).

De oplossing voor een bekend probleem
Gemiddeld legt de Nederlandse forens 23 kilometer af binnen 32 minuten om op zijn of haar werk te komen. Voor 68,5% van de ritten stapt de forens hiervoor in de auto. Met snelwegen die langzaam dichtslibben tot gevolg. Daarom ontwikkelden Michiel de Bruycker en Joost van Gaalen hun eigen speed pedelec, want de overvolle e-bikemarkt biedt de gemiddelde forens geen oplossing. Michiel: “de gehele e-bike markt groeit razendsnel, mijn verwachting is dat het aandeel speed pedelecs relatief klein blijft, maar wel sneller zal groeien dan de markt in zijn geheel.”

Zoals gezegd, byqr is een Nederlands product. Sommige onderdelen komen uit het buitenland, maar het belangrijkste onderdeel – het frame – is ontworpen door Bob Schiller van Mokumono. Byqr was er dus niet van de ene op de andere dag. Michiel en Joost hebben veel uren besteed aan het ontwikkelen, testen en doorontwikkelen van de speed pedelec. Joost: “Het ontwikkelen en testen was een ontzettende leuke periode. We hebben altijd een scherpe focus gehad voor het maken van een super strakke speed pedelec die werd gecombineerd met hele praktische uitvoering. Zo gebruikten we bijvoorbeeld flessen gevuld met water die we aan het prototype hingen, om zo het nieuwe zwaartepunt te testen. Misschien komt de meeste energie nog wel van een opmerkelijk besluit uit de eerste dagen van het project: we willen alleen maar werken met leuke mensen. En eerlijk is eerlijk, dat werkt heel erg goed.”

In het designproces zijn belangrijke keuzes gemaakt die de byqr uniek maken. Zo wordt de fiets niet aangedreven met een ketting, maar met een riem. Een direct drive-achterwielmotor gecombineerd met een TMM-sensor en riemaandrijving zorgen voor een zeer soepele onderhoudsvrije en snelle aandrijflijn. Ook het frame maakt de byqr uniek. De monoque frametechnologie vindt zijn roots in de automotive industrie. Het assemblageproces is geautomatiseerd middels robots. Het resultaat: een stevig en robuust frame, ontworpen om 45 km/u mee te kunnen rijden. En dat zorgt voor een extra veilig gevoel.

Het resultaat
Vooruitkijkend blijven de heren ambitieus. Michiel: “Binnen 3 jaar willen we top 3 speler zijn in de Benelux, met een dikke 8 voor klanttevredenheid.” Recentelijk is er hard gewerkt aan de eerste stappen om van de speed pedelec ook een merk te maken. Naamontwikkeling, een logo met bijbehorende huisstijl, de website Byqr.nl en de positionerende zin ‘je vergeet bijna dat het een fiets is’.

 

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

0