Column: service verlenen
Kennis van zaken, doe er uw voordeel mee

Juist in deze sector, waarvan altijd werd gedacht dat het passen en ervaren van het product essentieel was, is de online omzet zeer snel gegroeid. Veel schoenondernemers hebben op tijd gereageerd en hebben een redelijk tot goed lopende webshop naast hun fysieke winkel. Een goede combinatie, want beide kunnen elkaar zeker versterken. Toch gaat er wat mij betreft niets boven een mooie schoenenzaak; de heerlijke geur van leer, de nieuwste schoenmodellen en medewerkers die alles uit de kast halen om het de klant naar de zin te maken en ook nog eens echte vakkennis hebben.

Lees hier de hele column

marc
Marc GaillardService verlenen
Column: Het strategisch spel van fashion- en schoenenretailers
Turbulentie

Fashion en schoenen worden omnichannel vechtmarkten. En dat worden zij steeds sneller en intensiever. Volgens ING liep de non-food omzet in 2013 gemiddeld met 4,5 procent terug en een vederlicht herstel van de economie gaat deze trend niet keren. Nederlandse fashion- en schoenenretailers zullen daarom in 2014 moeten kiezen voor een niche, voor consolidatie, voor een vijandige overname of voor afbouw. De huidige strategie continueren biedt weinig tot géén perspectief. Dit heeft met retailbrede ontwikkelingen te maken: de inkomsten staan onder druk en de kosten stijgen, wat resulteert in lagere winstmarges. Toetreding van agressieve, snelle internationale en online concurrenten zorgt voor verdere druk op het resultaat. Daarnaast zoeken traditionele retailers naar omnichannel bestaansrecht, met de opkomst van de snel groeiende online en mobiele kanalen.

Lees hier de hele column

Ouke-Arts
Ouke AertsTurbulentie
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

0