Zo’n 75 procent van de mensen die op zoek zijn naar een nieuwe e-bike is bereid om langer dan 15 minuten in de auto te zitten voor de aanschaf van dé perfecte e-bike. Voor 40 procent van de respondenten is een halfuur reistijd geen probleem, terwijl 14 procent zelfs aangeeft dat een uur reizen ook best moet kunnen. Daarnaast lijkt een lange(re) levertijd vaak ook geen roet in het eten te gooien. Dat blijkt uit onderzoek onder 2.000 bezoekers van de onafhankelijke vergelijkingswebsite Kieskeurig.nl.
Op de vraag wat de consument belangrijk vindt bij de aanschaf van een nieuwe e-bike, wordt slechts in 20 procent van de gevallen de levertijd genoemd. De prijs (71 procent) en de capaciteit van de accu (71 procent) worden door de consument als het belangrijkst ervaren. Het merk van de motor (50 procent) en de plaatsing van de accu (48 procent) zijn in het aankoopproces net iets belangrijker dan het merk van de fiets (44 procent).
Levertijd geen probleem
Naast de bereidheid om te reizen voor de ideale e-bike heeft 39 procent geen moeite met een maand levertijd voor de nieuwe elektrische fiets. Daarnaast geeft nog eens 10 procent aan dat ze meer dan twee maanden wachten óók voor lief zouden nemen. “Aan deze uitkomsten merk je dat de consument vooraf goed nagaat wat hij of zij echt belangrijk vindt aan een e-bike. Het doel is dan ook om die e-bike te vinden die volledig voldoet aan alle wensen. Als dat betekent dat ze wat langer moeten wachten of een stukje moeten reizen, maakt dat voor velen blijkbaar niet uit”, aldus Kjeld van Dijk, e-bikespecialist bij Kieskeurig.nl.