De fietsenhal Ede

Op haar website laat het fietsenbedrijf dat dit keer in deze rubriek aan de beurt is, er geen gras over groeien: ze claimt al 55 jaar een begrip in Ede en omgeving te zijn. Daarnaast profileert ze zich als een familiebedrijf op het gebied van fietsen en ‘alles dat daarbij komt kijken’. Wat betreft de fietsen en accessoires is zij met 1500 m2 showroom de grootste van de Veluwe. Dat zijn nog eens stalen statements. Kortom, tijd voor een nadere kennismaking met Wim Veenendaal en zijn team om een en ander te staven.

Aangekomen op Frankeneng 5 in Ede, wordt een eerste belofte zo ongeveer ingelost. De fietsenzaak is verre van een knus winkeltje op de hoek. Op een enorme, grijze geribbelde doos type industrieterreinbouw, geven kloeke letters aan dat hier De Fietsenhal Ede is gevestigd. En zodra de schuifdeuren van de hoofdingang wijken, blijkt het inderdaad om een enorme fietsenwinkel te gaan. Met maar liefst twee etages. Wim Veenendaal (57) maakt qua lichaamslengte en voorkomen daarentegen een bescheiden indruk, waardoor het geheel nog eens extra groot lijkt. Bij een kopje thee vertelt hij zijn verhaal.

“Mijn zus Bernadette en ik zijn samen de eigenaar.” Gevraagd naar haar leeftijd moet hij de telefoon pakken om het haar te vragen. Ze blijkt 50 jaar oud en is net als Wim vrijwel voltijds op de zaak aanwezig. Wat betreft de  start van het bedrijf heeft Wim wel de getallen paraat: Na zijn diensttijd begon zijn vader Berend, met het repareren en opknappen van fietsen. Daarnaast verkocht hij op bescheiden schaal fietsen. Rijwielen die hij afnam van zijn broer Rein. (Inderdaad Rein Veenendaal in Veenendaal die reeds eerder uitgebreid in deze rubriek heeft mogen shinen.) “Hij deed dat achter het huis van zijn ouders in een schuurtje. Met bescheiden middelen, maar wel meteen met heel veel plezier. En vaardig, want zijn clientèle groeide met de tijd.” In 1964 ging Berend voor het eggie en opende hij aan de Verlengde Parkweg zijn eerste eigen fietsenwinkel ook zijn vrouw Wil kwam toen aan boord. “Die winkel was bij de start zo’n 60 m2 groot. Heel behoorlijk voor die tijd. Echter, de zaken gingen zelfs zo voorspoedig dat na enkele verhuizingen en uitbreidingen Berend en Wil al gauw over een ruimte van 300 m2 konden
beschikken. “Als klein jongetje al, was ik niet uit de zaak te slaan. Ik vond het allemaal geweldig wat daar gebeurde. Ik wilde óók fietsenmaker worden. Maar goed, we woonden dan ook naast de zaak, dus de wens om piloot of dokter te worden – zoals andere kinderen dat doorgaans willen – lag misschien wat minder voor de hand.“ In die dagen waren het nog de brommers die naast auto’s het straatbeeld domineerden. Dat vond ook zijn weerslag op de collectie van Berend Veenendaal. Het waren onder andere de buikschuivers van Honda die een flink deel van de showroom opeisten. De fietsen droegen voornamelijk de schildjes en decals van Giant in de meest uitbundige kleuren: zwart, groen en hipster bruin. Na de lagere school doorliep Wim de LEAO en investeerde vele studie-uren om ook zijn Middenstanddiploma te halen. “Dat moest toen nog. Raar als je je bedenkt dat nu iedereen een winkel kan openen. Zelfs een fietsenwinkel, niemand die naar je vakmanschap vraagt. Ik weet eerlijk gezegd niet of dat onze bedrijfstak altijd goed doet. Misschien verklaart dat ook dat de fietsenbranche niet bij iedereen een betrouwbaar imago heeft.” Rond zijn twintigste levensjaar meldde Wim zich voor de praktijkschool Fiets- en Bromfietstechniek waar hij de vaardigheden, die hij al lang en breed in de zaak van zijn ouders had verkregen, verstevigde met een flinke dosis theorie. “In die tijd runden mijn ouders ook een tweede filiaal in Ede in de wijk Veldhuizen. De zaken gingen nog altijd voorspoedig, dus er was ook voor mij genoeg plek op de winkelvloer en in de werkplaats. Ik weet nog dat ik het vanaf dag één leuk vond. En dat vind ik nog steeds.” Naast gloednieuwe fietsen bracht de verkoop van tweedehands fietsen van begin af aan extra geld in het laadje. “Mijn vader vond deze vorm van handel gewoon leuk. Kennelijk kon hij zijn handelsgeest daarin kwijt. Waar hij ook heel erg van hield was de in- en verkoop van partijen. Fietsen die overjarig waren, of een batch waar andere fietsenzaken geen zin in hadden. Het voordeel was dat ook mensen die minder geld te besteden hadden bij ons altijd voor een goede fiets terecht konden. Om eventueel later naar een nieuwe fiets door te stromen. Een klant is een klant. En ook al zit er op een nieuwe fiets misschien meer marge, tweedehandsjes heb je vaak makkelijker verkocht en uiteindelijk stuwen reparaties en accessoires ook de omzet.” In de 55 jaar die de Veenendaaltjes hun fietsenbedrijf voeren, zaten hun winkels op verschillende adressen. En op enig moment hadden zij zelfs drie verschillende vestigingen. ”We hebben ook een winkel gehad in winkelcentrum Bellestijn. De winkel waar we nu zijn, is van oorsprong een oude loods waar we aanvankelijk uitsluitend occasions verkochten. Lange tijd vormden we met onze broer Henk een VOF, maar we waren het niet altijd eens over het te voeren beleid en toen is ieder zijn eigen weg gegaan. Hij draait sindsdien met succes een mooie scooters- en motorenspeciaalzaak aan de Galvanistraat in Ede.” In 2000 werd de loods aan de Frankeneng geüpgraded naar een serieuze showroom. De bromfietsen gingen eruit, dat werd de core business van broer Henk. De basiscollectie bestond sindsdien uit Gazelle, Batavus, Giant, Cortina en Alpin. En de eerste e-bikes deden hun intrede. Toen nog van het merk Yamaha en Batavus. “Onze strategie toen was het aantal merken zo klein mogelijk te houden, want door grotere aantallen in te kopen, drukten we de inkoopprijzen. Zo voorkomen we winstversnippering.” (‘Winstversnippering’, blijkt een begrip dat exclusief door het management van De Fietsenhal Ede gemunt is. In geen enkel LEAO of HEAOstudieboek komt deze term voor. Zoekmachine Google noteert slechts 3 hits. Maar misschien is het tijd dit woord officieel te erkennen, want het slaat wel de spijker op zijn kop.)

Ik vond het vanaf dag één leuk, en dat vind ik nog steeds

Echter, sinds corona-pandemie is het beleid tegen winstversnippering deels losgelaten. “We hebben de merken verbreed om leveringsproblemen zoveel mogelijk op te vangen. Sinds vorig jaar verkopen we bijvoorbeeld ook Qwic. En voor het segment mountainbike hebben we de Superior binnengehaald. Meerdere merken betekent natuurlijk ook meer werk omdat we met meerdere toeleveranciers te doen hebben. Maar dat is het ons allemaal waard. We willen tenslotte iedereen kunnen helpen. ‘Nee’ verkopen of iemand meer dan een half jaar op zijn of haar nieuwe fiets laten wachten is wat ons betreft geen optie. Risico spreiden is ons credo, en dat lukt heel behoorlijk. We hebben de dealers platgebeld. En telkens gevraagd of er toch niet op enig moment een partijtje vrij kwam. Zo wisten we bijvoorbeeld 50 fietsen van het merk Kreidler op de kop te tikken, waardoor we 50 klanten weer helemaal blij konden maken. De extra moeite die dat kost nemen we graag voor lief. Door onze aanpak hebben we veel ellende voorkomen. Graag voeg ik daaraan toe dat alle medewerkers bij de distributeurs en fabrieken kleine wonderen hebben verricht. Sowieso is deze branche een bedrijfstak waar iedereen flink moet aanpakken en bij de les moet blijven. Tijdens de pandemie was het helemaal spitsroeden lopen.”

Voorjaar 2022 staan de volgende merken te shinen in De Fietsenhal Ede: Batavus, Sparta, Qwic, Levit, Cortina, Giant, Kreidler, Superior en Sensa. En voor het segment kinderfietsen de Alpina en Loekie. “Sensa is een merk dat we kortelings hebben verwelkomd. Door de pandemie merkten we duidelijk dat de vraag naar het sportievere segment in de lift zat. Met Sensa hebben we het aanbod van sportieve fietsen kunnen uitbreiden en dat pakte goed uit.” Ook op het terrein van de sponsoring is Wim en zijn team actief. “Sinds kort ondersteunen we de MTB-route die speciaal voor kinderen is aangelegd. Op de routepaaltjes zit een schildje met onze naam. Wij vinden het leuk om kinderen op die manier te supporten en aan het fietsen te krijgen. En waarschijnlijk zal het ook wat extra omzet met zich meebrengen. Maar behalve dat dat moeilijk te meten is, is het ons daar niet om te doen. Naamsbekendheid en een stukje goodwill vinden we al mooi genoeg.” Wat Wim betreft is de extra aandacht door covid voor het fietsen en het sportieve fietsen niet slechts een hype. “Ik denk dat veel mensen voor het eerst pas goed hebben ontdekt hoe leuk fietsen is en dat ze het als hobby zullen continueren.”

Aan accessoires in alle soorten en maten is bij De Fietsenhal is evenmin gebrek. Kleding, voeding, tools, dragers, kinderzitjes, tassen, verlichting, banden, computers, schoenen…. ze hebben het allemaal. In diverse prijscategorieën en van merken als BBB, Abus, Axa, Agu, Schwalbe, Basil, Fastrider, Muc Off, Rogelli, Bobike, Ortlieb. Te veel om op te noemen.

We hielden het aantal merken zo klein mogelijk om winstversnippering te voorkomen

En dan zijn er nog de tweedehands fietsen. Deze staan op de tweede etage en delen de vier balkons met de kinderfietsen. De occasies staan in slagorde opgesteld en keurig gesorteerd naar prijs. Dus wie tussen de drie à vierhonderd euro wil stuk slaan, hoeft alleen maar naar het relevante vak te lopen en ziet in één oogopslag of er wat van zijn of haar gading tussen zit. “Ik weet dat veel fietsenzaken weinig of niks met tweedehands hebben. Maar voor ons bedrijf is dit al 55 jaar een deel van ons handelsmerk. Net als mijn vader vind ik het leuk om een fiets zo in te kopen dat de verkoper tevreden is en vervolgens door te verkopen tegen een prijs waarmee de nieuwe eigenaar ook weer happy is. De marge mag, zoals gezegd, dan wat kleiner zijn, maar de omloopsnelheid is ook veel hoger. En wat mij betreft is het ook nog eens goed wat betreft het duurzaamheidsaspect.”

De tweedehands fietsen zijn bij De Fietsenhal zelfs van zo’n importantie dat ze een monteur hebben die zich 100% uitsluitend en alleen al zijn tijd en vaardigheid voor dit segment inzet. “M’Barek loopt elke fiets die we inruilen van top tot teen na. Remmen, versnellingen, verlichting…
alles wordt aan zijn kritische blik onderworpen. Voor onderdelen die aan vervanging toe zijn hebben we een apart magazijn met eveneens tweedehands accessoires.” En inderdaad in een aparte ruimte staan een paar flinke stellingen met bakken vol achterlichten, stuurpennen, crancks, fietpompjes, standaards, bellen en trappers keurig gesorteerd. Het is een soort snoepwinkel voor iedereen die graag aan zijn eigen fiets klust. “Met deze voorraad kunnen we voor weinig een fiets weer topfit krijgen. En dus het verschil tussen de inkoop- en verkoopprijs aanzienlijk vergroten. Ik snap dat niet elke fietsenwinkel daar de ruimte voor heeft – in de binnenstad zouden de vierkante meters veel te duur zijn om dit bedrijfskundig te kunnen verantwoorden. Maar omdat wij op een industrieterrein zitten en dus het kostenplaatje er heel anders uitziet, is dit wel degelijk de moeite.”

Tot voor kort kwamen vader Berend en moeder Wil Veenendaal nog regelmatig naar de zaak. Maar Corona frustreerde dat en nu laat de oudste generatie zich wat minder vaak zien. De jongere generatie daarentegen loopt zich inmiddels warm. Lars (23), de zoon van Bernadette, zit nu nog op school. Echter wat hem betreft ligt zijn toekomst ook in dit bedrijf. “Ik maak nu al heel wat uurtjes. Maar ik kan niet wachten totdat ik hier vol aan de slag kan gaan. Ik vind fietsen leuk, een machtige sport en prima tijdverdrijf. Verder ga ik heel graag met klanten om. En omdat deze branche zo enorm in beweging zit krijg je niet de kans om erop uitgekeken te raken. Dat zal voorlopig niet gebeuren.”

Wim Veendendaal

Actief in de fietsenbranche sinds: begin jaren ’80. Precies weet ik het niet, want ik liep hier altijd al rond.

Waarom deze branche zo goed bij mij past?
Ik weet niet beter. Ik wilde worden wat mijn vader en moeder deden.
Zij legden de basis. Zij hebben ook de verbouwing van deze hal nog begeleid. En zij pasten op de kleinkinderen. Zelfs heb ik nooit iets anders geprobeerd, ik heb nooit voor een baas gewerkt. Maar ik weet wel dat deze wereld goed bij mij past.

Laatste keer gefietst?
Een rondje Amerongen, Rhenen. Off road. Op een Superior MTB XF 970. Wat vind je van Fietsmarkt? Mooi blad. Leerzame verhalen op mooi papier gedrukt.

Doelgroep:
Heel breed van stads tot sportief. En van super de luxe gloednieuw tot een puike tweedehands. En ook het kleinste grut is bij ons van harte welkom. Ook voor nieuw en tweedehands.

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

0