De kassa-aanslag: Hoogeveen Fietsbeleving
In deze rubriek lichten wij de kassa-aanslagen uit van diverse retailers in de fietsbranche. Deze keer: Hoogeveen Fietsbeleving
Eigenaar: Jeroen Hoogeveen
Aantal FTE: ca. 6
Oppervlakte: 700-750m2 (winkel), 150m2 (werkplaats)
Hoeveel fietsen heeft u verkocht in november?
“In november hebben we 68 nieuwe fietsen verkocht. Het was een geweldige maand, zeker in vergelijking met november 2023! De omzet in het tweede halfjaar loopt goed. De eerste maanden van het jaar waren wat minder, maar gezien de huidige marktsituatie zijn we heel tevreden. We eindigen het jaar iets onder ons doel, maar we blijven in de plus, zo’n 5%.”
Wat was de hoogste uitgave van een klant?
“Dat zal een Super Charger fiets van Riese & Müller geweest zijn, een high-speed e-bike. Zo’n fiets kost rond de 8.000 euro – dat tikt lekker aan!”
Op welke producten heb je een hoge marge?
“De hoogste marges behalen we op fietsen die we via centrale inkoop bij Dynamo inkopen, zoals die van Gazelle en Kalkhoff.”
Wat zijn uw grootste kostenposten?
“Personeel en huisvesting. De personeelskosten zijn dit jaar flink gestegen, zo’n 10%, vanwege de cao-verhoging. Maar goed personeel is onmisbaar. Ik betaal ze graag een goed salaris, maar dat moet natuurlijk wel in verhouding blijven.”
Wat is de omloopsnelheid van uw voorraad?
“2,5”
Welke merken verkopen het best?
“Gazelle is ons volumemerk; daar verkopen we de meeste aantallen van. Kalkhoff doet het ook erg goed, net als Riese & Müller.”
Welke merken verkopen iets minder?
“Dat hangt van je perspectief af. Stromer verkopen we niet in grote aantallen, maar we zien daar wel een duidelijke groei. Urban Arrow groeit ook elk jaar door. Merken die het minder deden, hebben we al laten gaan. Een voorbeeld daarvan is GIANT, dat een paar jaar geleden in de verkoop begon af te glijden.”
Wat zijn voor u financiële uitdagingen?
“De voorraaddruk is niet echt een probleem, maar wel iets om goed in de gaten te houden. Sinds corona is de voorraad veel kostbaarder geworden door het toegenomen aantal e-bikes. Het geld dat daarin vastzit, is flink gestegen. Het is dus belangrijk om de voorraad goed te managen en op een verantwoord niveau te houden.”
Waar liggen nog ondernemerskansen?
“Persoonlijke aandacht voor klanten wordt in de markt vaak niet als vanzelfsprekend gezien. Dat is iets waar wij nog sterker in willen worden. Daarnaast hebben we ons de afgelopen jaren gericht op het hogere segment in ons assortiment. Dat bleek een gouden kans.“
Wat is volgens u dé gouden tip voor meer winst?
“Houd je voorraad niet te groot en blijf je kosten scherp in de gaten houden. Dat is echt essentieel.”