De kassa-aanslag van Penninga Bike Trends
In deze rubriek lichten wij de kassa-aanslagen uit van diverse retailers in de fietsbranche. Deze keer: Penninga Bike Trends.
Winkel: Penninga Bike Trends
Eigenaar: Hielke Penninga
Aantal FTE: 4,0
Oppervlakte winkel: 800 m2 showroom en 300 m2 werkplaats en opslag
Wat is jullie jaaromzet?
“In 2023 bedroeg de omzet 1,7 miljoen euro. De maandelijkse omzet varieert sterk, waarbij een maand zoals april wel het dubbele kan zijn in vergelijking met januari. We zitten in een dunbevolkt gebied met veel dorpen en hebben daarom een regiofunctie, met een straal van ongeveer 25 km. Wat onze winkel ook helpt is dat we relatief weinig concurrentie hebben. Bovendien kopen consumenten bij ons vooral een fiets voor mooi weer, niet zozeer vanwege woon-werkverkeer. Voor zo’n fiets willen ze best wat geld uitgeven. We verkopen ook alleen elektrische fietsen. Juist daarom hebben we gemiddeld gezien hoge transactiebedragen. Onze fietsen staan in de winkel vanaf een prijs van € 2000,- en we verkopen er gemiddeld 60 per maand.”
Wat is jullie verwachting voor juni 2024?
In het eerste kwartaal van 2024 hebben we ongeveer 10% meer omzet behaald in vergelijking met datzelfde kwartaal in 2023. We verwachten daarom dat deze groei zich dit jaar zal voortzetten, waardoor onze jaaromzet uiteindelijk ook met 10 procent zal stijgen. Sinds we drie jaar geleden op een nieuwe locatie zijn geopend, zien we nog steeds een toename in het aantal klanten.
Wat is volgens jou de reden waarom het zo goed gaat met het bedrijf?
Het succes kan worden toegeschreven aan verschillende factoren. Allereerst streven we er altijd naar om onze klanten de best mogelijke ervaring te bieden, en dat loont. Het aanbieden van hoogwaardige producten die voldoen aan de behoeften en verwachtingen van onze klanten speelt hierbij een grote rol. Verder zijn we niet de goedkoopste, en dat communiceren we ook naar onze klanten: ‘we zijn geen stunters’. Wij redeneren: je koopt een fiets voor de lange termijn. Je kunt ‘vandaag’ wel €200 korting geven, maar die fiets heb je tien jaar of langer. Dat verschil van €200 maakt op de lange termijn niet zoveel uit. Daarnaast bieden we dus uitstekende service en presteert onze werkplaats erg goed.
Doen jullie veel aan bijverkoop?
Hoewel de winstmarge goed is bij bijverkoop, besteden we liever tijd en aandacht aan de verkoop van fietsen. Met slechts twee personeelsleden in de winkel en een focus op het verkopen van fietsen, blijft er weinig tijd over voor bijverkoop. Bovendien zijn mensen hier in het Noorden vrij eenvoudig. De fiets moet gewoon goed zijn. Als we dan beginnen over bijvoorbeeld een fietstas, willen klanten die tas er eigenlijk altijd bij hebben. Als ze later terugkomen voor die fietstas, kunnen we deze apart afrekenen. Het heeft dus ook voordelen als een klant later terugkomt voor die fietstas. Natuurlijk zijn er veel klanten die de tas ook online kunnen kopen; die concurrentie heb je natuurlijk wel.
Zijn jullie veel bezig met de winstgevendheid per m2?
Wat betreft extra rekken of doosjes met accessoires, hanteren we geen specifieke strategie. Wel plaatsen we onze duurdere fietsen op een prominente plek vooraan in de winkel. De goedkopere fietsen staan achterin; je moet die echt een beetje zoeken.
Op welke producten heb je een hoge marge?
We behalen een hoge marge op banden (Schwalbe). Wij kopen altijd in grote hoeveelheden in, soms wel per 200 stuks. Met die aantallen krijgen we scherpe prijzen van de leverancier. Zo betalen we bijvoorbeeld €10 aan Schwalbe voor een buitenband, en verkopen we deze vervolgens aan de klant voor €45.
Wat zijn uw hoogste kostenposten?
De salarissen van het personeel, gevolgd door de hypotheeklasten. Daarnaast zijn ook de accountants- en verzekeringskosten aanzienlijk hoog. Dit is misschien ook niet zo gek gezien de omvang van ons pand.
Hoe staat het met uw voorraad?
Onze voorraadpositie is veel beter vergeleken met een jaar geleden. We hebben nu 350 fietsen op voorraad, en dat aantal moet deze zomer worden teruggebracht. Hopelijk zitten we in oktober op 150 fietsen, dat zou ideaal zijn. Dan kunnen we in januari en februari weer goed inkopen. Vorige winter hadden we een voorraad van 400 fietsen, wat neerkomt op ongeveer 8 ton aan inkoopwaarde (exclusief btw). Dat was dus erg veel.
Wat is de omloopsnelheid van uw voorraad?
Dat verschilt sterk per maand. Bij ons is het verschil tussen de winter- en zomermaanden extreem groot, juist omdat klanten fietsen kopen voor hun plezier. In de winterperiode hebben we een hogere inkoop, terwijl we in de zomerperiode meer verkopen. Dankzij onze ruime opslagruimte is het niet erg als een bepaald model iets langer op voorraad blijft staan.
Welke merken verkopen het best?
Gazelle is ons bestverkochte merk. Ongeveer 80% van de fietsen die wij verkopen zijn van Gazelle, met wie we ook intensief samenwerken. Onze eerste keuze is altijd een fiets van Gazelle. Als Gazelle het gewenste model niet heeft, kijken we samen met de klant naar andere merken.
Welke merken verkopen iets minder?
We verkopen ook merken zoals Kalkhof, Cortina en Cube. Deze merken verkopen ongeveer even goed en presteren allemaal naar tevredenheid. Er springt geen merk echt uit.
Wat zijn strategieën om de werkplaats meer rendabel te maken?
Al drie jaar werken we met servicekaarten, die klanten ontvangen bij de aankoop van een nieuwe fiets. Op deze kaarten staan vijf grote beurten, waarvan de klant gebruik kan maken. We herinneren hen hieraan via sms. De eerste servicebeurt is gratis, de tweede kost €70, en in de jaren 3, 4 en 5 zijn de kosten €79 per beurt. Bijna 80% van onze klanten maakt jaarlijks gebruik van deze grote beurten. Dagelijks voeren we bijna uitsluitend deze grote beurten uit. Zelfs klanten die hun fiets elders hebben gekocht, komen naar ons voor een grote beurt. We maken de fiets volledig schoon en poetsen hem op, zodat hij er weer als nieuw uitziet. In de omgeving staan we hierom bekend. Deze aanpak blijkt uiterst effectief te zijn!
Hoe staat het met uw voorraad?
Onze voorraadpositie is veel beter vergeleken met een jaar geleden. We hebben nu 350 fietsen op voorraad, en dat aantal moet deze zomer worden teruggebracht. Hopelijk zitten we in oktober op 150 fietsen, dat zou ideaal zijn. Dan kunnen we in januari en februari weer goed inkopen. Vorige winter hadden we een voorraad van 400 fietsen, wat neerkomt op ongeveer 8 ton aan inkoopwaarde (exclusief btw). Dat was dus erg veel.
Wat is de omloopsnelheid van uw voorraad?
Dat verschilt sterk per maand. Bij ons is het verschil tussen de winter- en zomermaanden extreem groot, juist omdat klanten fietsen kopen voor hun plezier. In de winterperiode hebben we een hogere inkoop, terwijl we in de zomerperiode meer verkopen. Dankzij onze ruime opslagruimte is het niet erg als een bepaald model iets langer op voorraad blijft staan.
Welke merken verkopen het best?
Gazelle is ons bestverkochte merk. Ongeveer 80% van de fietsen die wij verkopen zijn van Gazelle, met wie we ook intensief samenwerken. Onze eerste keuze is altijd een fiets van Gazelle. Als Gazelle het gewenste model niet heeft, kijken we samen met de klant naar andere merken.
Welke merken verkopen iets minder?
We verkopen ook merken zoals Kalkhof, Cortina en Cube. Deze merken verkopen ongeveer even goed en presteren allemaal naar tevredenheid. Er springt geen merk echt uit.
Wat zijn strategieën om de werkplaats meer rendabel te maken?
Al drie jaar werken we met servicekaarten, die klanten ontvangen bij de aankoop van een nieuwe fiets. Op deze kaarten staan vijf grote beurten, waarvan de klant gebruik kan maken. We herinneren hen hieraan via sms. De eerste servicebeurt is gratis, de tweede kost €70, en in de jaren 3, 4 en 5 zijn de kosten €79 per beurt. Bijna 80% van onze klanten maakt jaarlijks gebruik van deze grote beurten. Dagelijks voeren we bijna uitsluitend deze grote beurten uit. Zelfs klanten die hun fiets elders hebben gekocht, komen naar ons voor een grote beurt. We maken de fiets volledig schoon en poetsen hem op, zodat hij er weer als nieuw uitziet. In de omgeving staan we hierom bekend. Deze aanpak blijkt uiterst effectief te zijn!
> Lees hier een uitgebreid interview over Penninga Bike Trends in ‘De winkel van…’