De winkel van De fietsen van Ambacht

De winkel van De fietsen van Ambacht

Bij De fietsen van Ambacht keren ze terug naar de basis. “We willen een ouderwetse, goede fietsenmaker zijn met een modern jasje”, zegt mede-eigenaar Marius Mudde. “Dat is onze visie. Dus we zullen nooit bijvoorbeeld een conceptstore worden.”

In de showroom van De fietsen van Ambacht staan veel fietsen en de wanden hangen vol  met accessoires. “De winkel is niet erg geëtaleerd, maar als je binnenkomt word je enthousiast begroet door de verkoopspecialisten Joas en Thomas – daar kun je niet omheen”, vertelt Mudde. “Ze staan meteen aan, daar kan geen advertentie tegenop.”

Het gaat goed met de zaken in Ambacht. De winkel daar is de hoofdvestiging van vier vestigingen verspreid in de omgeving en heeft de grootste showroom. De andere kleinere vestigingen bevinden zich in Capelle, Ridderkerk en Barendrecht – waar veel lokale klanten naartoe gaan voor het onderhoud van hun fiets. Mudde zegt: “Die winkels verwijzen regelmatig naar de hoofdvestiging vanwege het brede assortiment dat wij in Ambacht hebben.”

Jan Bosman richtte in 2009 een fietsenwinkel op in Hendrik-Ido-Ambacht. Marius Mudde kwam daar in dienst maar zette in 2013 de stap om voor zichzelf te beginnen met een kleine winkel in Capelle aan den IJssel. “Jan en ik hielden contact. Soms was de één druk en dan sprong de ander bij, en we werkten ook op andere manieren samen. Op een gegeven moment dachten we: ‘zouden we niet beter een officiële samenwerking moeten aangaan?’ Het zou voor ons beiden voordelig kunnen zijn.” Dat deden de mannen. Sinds 2019 hebben de winkels twee officiële eigenaren: Jan Bosman en Marius Mudde.

Hardlopers en tegenvallers
Bij De fietsen van Ambacht zijn de bekende merken zoals Gazelle en Sparta de echte hardlopers. Maar ook Batavus en Cube doen het goed. “Een nieuw merk voor ons, Velo de Ville, doet het ook best aardig”, vertelt Mudde. “Het is zo’n fiets die je naar eigen smaak kunt samenstellen, bijvoorbeeld met een rustige motor en een elektrische schakelaar. Qua prijs is de fiets niet heel voordelig, maar het biedt wel veel mogelijkheden voor de klant die zijn fiets helemaal naar wens wil samenstellen. Joas en Thomas zijn ook erg enthousiast over deze fietsen.”

“De coronamerken – zoals we die noemen – Multicycle en Vogue, doen het minder op dit moment. Daar verkochten we tijdens corona best veel van. Die merken hadden toen wel genoeg voorraad. Toch nemen we afscheid van een aantal van die merken, ze doen het niet allemaal goed wat betreft garantieafhandeling. Met name Vogue laat veel steken vallen, dus daar stoppen we mee. Ook gaan we het merk Multicycle afbouwen.”

Voorraadbeheer

De winkel heeft op dit moment geen extreem last van de voorraden op dit moment. “We zijn begin 2023 gestopt met het plaatsen van grote orders bij fabrikanten – we merkten dat ze ons soms erg bang probeerden te maken door te zeggen dat we te weinig fietsen zouden hebben als we geen grote backorders zouden plaatsen. Daar zijn we toen niet in meegegaan. We laten ons niet gek maken. Onze huidige strategie voor strak voorraadbeheer is dat wanneer we een fiets verkopen, we deze gelijk aanvullen.”

Mudde merkt ook wel dat de fabrikanten ‘ramvol’ zitten. Ze komen met de grootste aanbiedingen en scherpste prijzen, vertelt hij. “Dat is soms lastig, want het zorgt voor extra concurrentie. Mijn buurman-fietsenmaker ziet die prijzen natuurlijk ook en kan die fietsen vervolgens verkopen. Er wordt veel korting gegeven om ons heen. Gelukkig komen er genoeg mensen naar ons toe, soms met een advertentie van elders in de hand. Ze vertrouwen niet altijd op die stunts en kiezen voor ons omdat ze ook over vier jaar nog geholpen willen worden. Dat kan zo’n stuntshop/advertentie niet garanderen. Bovendien is Thomas zo enthousiast, daar kan je als adverteerder niet tegenop.”

Concurrerend blijven

Standaard geven ze bij de fietsen van Ambacht 10 procent korting op de adviesprijs van merken zoals Sparta en Gazelle, om zo concurrerend te blijven in de markt. “De fietsenmaker die hier voor ons zat, gaf wel 15 procent korting op die fietsen. Toen wij begonnen, moesten we steeds aan de vaste klantenkring uitleggen dat 15 procent niet haalbaar is. Je moest veel praten. Als je eenmaal iets doet qua korting, is het heel lastig om terug te gaan, hebben we ervaren. We proberen altijd heel duidelijk te zijn naar de klant, zodat deze weet wat hij/zij kan verwachten.

Mudde vertelt dat ze ook veel doen aan bijverkoop; het maakt bijna 20 procent uit van de omzet. “Er gaat bijna geen fiets weg zonder accessoires zoals een spiegel, display of fietstassen bijvoorbeeld. Die bijverkoop geven we natuurlijk niet gratis weg – we hebben al korting gegeven op de fiets.”

Samenwerkingen

Een tijdje was de winkel aangesloten bij Profile de Fietsspecialist. Daar zijn ze toch mee gestopt. “Sommige retailorganisaties zijn zo strak georganiseerd – met gedetailleerde afspraken over een X aantal servicebeurten en bepaalde kortingen, maar uiteindelijk vonden we het lastig om daarmee samen te werken. In de praktijk werkt het niet om alles in te kaderen. Bijvoorbeeld: er moet een servicebeurt plaatsvinden binnen de eerste drie maanden, maar iemand komt pas na vijf maanden met weinig gereden kilometers. Wij vinden dan dat je toch een servicebeurt kunt uitvoeren, ook al gaat dat tegen de officiële regels in. Misschien zijn we ook iets te eigenwijs voor een retailorganisatie.”

Veranderende kosten

Toen ze klein begonnen in 2009, waren de kosten ook relatief laag, vertelt Mudde. “Ik werkte voor de huur en mijn inkomsten. Dat rekensommetje was snel gemaakt.” Inmiddels hebben ze veel personeel in dienst, namelijk 11 fulltimers en 7 parttimers. “De personeelskosten zijn enorm. Het CAO is ook erg goed, vooral voor oudere medewerkers. Dit maakt het voor ons als werkgever uitdagend om het renderend te houden.”

Het verhogen van de winst blijkt best een uitdaging. “Ik probeer mijn personeel soms mee te nemen, ze te laten inzien dat we resultaat moeten boeken, maar dan wel op een leuke manier. We denken dan samen na over hoe we nog efficiënter kunnen werken, bijvoorbeeld door met elkaar de dagplanning door te nemen en te bespreken of dit haalbaar is. We hebben geconcludeerd dat we ook voor kleinere reparaties – die we snel even tussendoor doen – wat gerekend mag worden. Het is daarbij wel belangrijk dat je dit tegen de klant communiceert. Mudde raadt aan eerst bij de werkplaats te beginnen wanneer je de winst wilt verhogen. “Het is echt een uitdaging om een monteur rendabel te laten werken.”

Veranderingen in de markt

Er verandert best veel op dit moment in de markt. Je ziet steeds meer brand stores opkomen bijvoorbeeld.  Maar dat werkt niet volgens Mudde. “Weinig mensen komen naar de winkel voor specifiek één merk fiets – ze komen gewoon voor een nieuwe fiets. En ze laten zich door ons adviseren.”

De mede-eigenaar laat zich niet gek maken door de trends. “Ik moet eerlijk zeggen dat ik best vaak denk aan hoe het vroeger ging. Nu pushen de fabrikanten met backorders, maar in 2009 was de situatie heel anders. We willen deels weer terug naar lage backorders. Dat als de kans zich voordoet er ruimte is om een partij fietsen voor een scherpe inkoopprijs te kopen.”

“Wat me zorgen baart, is dat de automotive fietsenzaken beginnen of overnemen. Bij een dorp verderop heeft een autodealer een kleine fietsenwinkel overgenomen en verkoopt nu A-merken voor bodemprijzen. Zij kopen klanten, als het ware. Dat is een korte termijnstrategie, denk ik dan. Je wilt toch dat je klanten aan je winkel bindt en ook na de aankoop van de beste service voorziet. Toch is die winkel momenteel een echte concurrent voor ons.”

Personeel  

Met je personeel bouw je je bedrijf, zegt Mudde. “We hebben een mooi team. Buiten werktijd doen ze ook weleens activiteiten met elkaar, zonder dat wij het hebben georganiseerd. Maar ook intern wordt er wel eens iets opgepakt. Onze kantine was bijvoorbeeld toe aan een grondige opknapbeurt, daar heeft een personeelslid een plan voor geschreven. Dat plan zijn we nu aan het uitvoeren. Dat vind ik geweldig.” Mudde vertelt ook dat het team soms uiteten gaat van de fooipot, soms met personeelsleden van het andere filiaal erbij. De uitdaging is om dat mooie team in stand te houden, weet Mudde. “Eén negatieve werknemer kan veel effect hebben op het hele team.”

Bij de werkplaats is het een uitdaging om personeel te vinden met de juiste kennis. Er is zoveel aanbod van elektrische fietsen, dat is voor een monteur haast niet bij te houden, zegt Mudde. “Bij leerlingmonteurs proberen we goed na te denken over wat we ze moeten bijbrengen en wat niet.”

Verder vindt Mudde het aansturen van een team erg leuk. Hij begon als fietsenmaker en is langzamerhand gegroeid naar zijn nieuwe rol – vliegende keep. Hij regelt van alles achter de schermen, of springt ergens bij wanneer dat nodig is. “Het is echt een leuke uitdaging om te zorgen dat je de juiste mensen op de juiste plek hebt.”

Als het gaat om lessen die Mudde door de tijd heen heeft geleerd met betrekking tot personeel, geeft hij aan dat het prima is om hulp in te roepen als je ergens tegenaan loopt met je team. “Vorig jaar hebben wij met Stichting OOMT een aantal personeelsgesprekken gevoerd. Daaruit kwam bijvoorbeeld naar voren dat een personeelslid extra cursussen wilde volgen – hij heeft dat inmiddels gedaan. Ook leidde het tot een afsluitende bijeenkomst met alle filialen, waarbij we een thema-avond organiseerden: ‘Door de ogen van de klant’.”

Mede-eigenaar Marius Mudde

Wat is je belangrijke ondernemerstip?
Blijf jezelf. Bedenk je eigen plan en houd je daaraan vast. Laat je niet afleiden door wat de concurrent doet.

Wat is je belangrijkste ondernemingsles?
Dingen die je niet kan, moet je echt uitbesteden. Let daarbij niet direct op geld. Ik heb bijvoorbeeld ooit geprobeerd om zelf een website te bouwen, maar daar ging zoveel tijd in zitten en het lukte nog niet.

Wat voor fiets heb je?
Ik heb een Gazelle Ultimate Excellent uit 2011.

Welke beurzen bezoek je?
Ik bezoek minder beurzen dan vroeger, alleen wat noodzakelijk is, zoals de dealershows van de merken die wij verkopen, bijvoorbeeld een dealershow van Accell Groep. Ik vind het netjes om daar naartoe te gaan.

Winkel: De fietsen van Ambacht
Website: defietsenvan.nl
Instagram: @fietsenvan
Winkeloppervlakte: winkel 900m2, werkplaats 225m2
Personeel (hoeveel FTE): 14

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

0