De winkel van Dekkers Tweewielers
Gastvrijheid staat bij Dekkers Tweewielers hoog in het vaandel, vertelt Corné Schaap, die bijna zes jaar in de winkel werkt. Met bijna 25 jaar ervaring in de fietsenhandel is Dekkers Tweewielers niet alleen de grootste zaak waar Corné Schaap ooit heeft gewerkt, maar ook zijn eindstation voordat hij met pensioen gaat. “Dit is een prachtig bedrijf om mijn carrière bij af te sluiten.”
De gastvrijheid van Dekkers Tweewielers komt op verschillende manieren tot uiting. Zo worden klanten altijd binnen de eerste 30 seconden begroet (“Daar hameren we echt op!”), en iedereen krijgt standaard een kopje koffie aangeboden. Corné: “We hebben ook veel vaste klanten die op hun fietstocht – we zitten op een knooppunt – even bij ons stoppen voor een kopje koffie. We maken altijd een praatje. Soms kijken klanten meteen nog even rond voor die regenjas of dat lampje dat ze zochten.” Die gezelligheid in de winkel levert dus ook financieel wat op.
De inrichting van de winkel stimuleert die gezelligheid ook. Je vindt op het terrein een tuinbank en een zonnescherm, waar mensen even in de schaduw kunnen zitten. Maar ook de kinderen kunnen zich vermaken met het speelgoed dat er ligt, of op de wipwap. Buiten is er veel gras en het gebouw heeft veel glas, waardoor je makkelijk naar binnen kunt kijken, voor een transparante sfeer. Binnen is het interieur allesbehalve steriel; er wordt veel hout gebruikt en je vindt er groene aankleding.”
Corné: “Wat we terugkrijgen van klanten als het gaat om beleving, is dat ze zich gezien voelen en dat er een positieve sfeer hangt. Natuurlijk gaat er bij ons ook weleens iets mis. Maar we proberen het altijd positief te houden – dat is denk ik wat we van eigenaar Rob Dekkers hebben geleerd. Bij hem is het glas altijd halfvol. Die positiviteit merk je ook in onze onderlinge communicatie. Zelfs als we negatieve feedback krijgen, communiceren we dat zo positief mogelijk naar elkaar, zodat de ander echt geholpen is met die feedback.”
Hoe gaat het op het moment?
“De markt is momenteel overspoeld met fietsen, waardoor de voorraad bij de meeste dealers op peil is. Collega’s en merken zijn daarom behoorlijk de prijzen aan het verlagen, wat tot minder omzet voor ons leidt. Maar goed, er zijn goede jaren en minder goede jaren. Je moet je altijd realiseren dat het ook slechter kan worden. Natuurlijk wil je dat er altijd groei is, maar op een gegeven moment kun je het zo forceren dat je wel omzet creëert, maar uiteindelijk niks verdient. Je moet daarom blijven uitgaan van je eigen kracht. En vergis je niet: als je eenmaal bekend staat als stunter, gaan consumenten daar ook vanuit – in die positie wil je ook niet komen zitten.
Branchebreed zitten dealers momenteel net boven of onder het nulpunt, qua omzetdoel, zegt Corné. Over het algemeen geeft de sector aan dat het wat minder gaat, ziet hij. “We hebben bijvoorbeeld pech gehad met het slechte weer in het voorjaar van 2024. In de wintermaanden proberen we natuurlijk wat te prikkelen, online of met evenementen. Zo hebben we al een mountainbike-event georganiseerd met een rit door het bos. Dan zie je toch dat mensen denken: ‘O ja, die mountainbike is ook leuk!’ Onder andere door die extra events en activiteiten hebben we toch een mooie plus gedraaid in de omzet.”
Wat voor fietsen verkopen jullie? En welke merken verkopen het best?
“Wij verkopen de merken TREK, Kalkhoff, Gazelle, Cortina, Cube, RIH, Riese & Müller, Koga, Batavus en Sparta. TREK is populair omdat ze een compleet aanbod hebben, van mountainbikes tot racefietsen en e-bikes. We werken al jaren samen met dit merk en hebben een goede relatie opgebouwd. Ook hun portal en aftersales zijn uitstekend. Gazelle en Kalkhoff bieden degelijke fietsen met een goede prijs-kwaliteitverhouding, vinden wij. Van die drie merken – TREK, Kalkhoff en Gazelle – verkopen we de meeste fietsen.”