De winkel van Piet Voskamp

De winkel van Piet Voskamp

In hartje Middelburg is fietsspecialist Piet Voskamp een begrip.  Ary Joosse en Ruben de Bruijne delen het eigenaarschap. Ary: “We groeiden zo hard dat we grip op de zaak kwijtraakten. Het contact met de klant werd ook minder. We hebben er toen voor gekozen om minder bekende merken te verkopen, waar we wel heel sterk in geloven. Het team moest er echt even aan wennen en ook wij zagen een omzetdaling. Dat was gelukkig van tijdelijke aard. En onze behoefte om weer meer aandacht voor de klant te hebben is verzilverd. Waarmee ik niet zal zeggen dat je dan achterover kunt leunen, want groot worden is niet moeilijk, maar groot blijven is nog een hele kunst”, lacht hij.

Al begon de winkel bescheiden in 1968, sinds november 2008 is er sprake van een A-locatie aan een van de drukste (fiets)straten in Middelburg. De winkel heeft een indrukwekkende etalage van wel 50 meter lang en biedt ruim 900 m2 aan fietsplezier, onderdelen en vakkennis onder één dak. Bijzonder is ook dat de klanten aan de etalagekant en aan de achterzijde – waar ook de werkplaats gevestigd is – via een uitnodigende entree de winkel kunnen bezoeken.

Wat kenmerkt jullie winkel?
“We kennen onze klant en de klant kent ons”. Ary: “Ik zie Middelburg als een dorp. Ons grootste handelsmerk is de winkel: ‘Je hebt een fiets van Piet Voskamp’. Bovendien is het zo dat als wij een merk aanbevelen omdat het een hele goede prijs-kwaliteitverhouding heeft, weten onze klanten dat het geen verkooppraatje is. Als er iets aan de fiets mankeert, dan lossen we dat op. Zo staan we bekend. Pas daarna regelen we het een en ander met de leverancier, mocht dat nodig zijn.”

Hoe zorgen jullie dat het verdienmodel concurrerend blijft in de markt?
Ary: “Mijn belangrijkste advies; luister naar je klant!”. Via stichting OOMT organiseerden we een event waarbij verschillende type klanten door hen werden geïnterviewd. Wij spraken met de gespreksleider over de bevindingen. Je hoort dan dat klanten bepaalde dingen waarderen en belangrijk vinden, die wij heel gewoon vinden. We denken bijvoorbeeld regelmatig dat de klant keuzes maakt op basis van prijs, maar dat is lang niet altijd zo. De klant vindt het ook belangrijk dat dat hij/zij gezien wordt, dat we goed luisteren naar de wensen en behoeften die de klant bij de aanschaf van een nieuwe fiets belangrijk vindt. Andere fietswinkels in Middelburg doen zaken die wij niet doen, en andersom. Zonder aarzeling verwijs ik daarom klanten door naar mijn collega’s. Verder concurreren we niet met de prijs. We willen geen ‘prijsklanten’ aantrekken. We doen zaken waar we in geloven en nemen onze klanten daar graag in mee.”

Benieuwd naar het complete artikel?

Neem hier een abonnement op Fietsmarkt.

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

0