Door inflatie fietsen meer mensen naar werk
Op 25 mei was het ‘Fiets naar je Werk Dag” en ALD Automotive heeft voor het vierde jaar op rij een onderzoek gehouden onder ruim 1.100 Nederlanders naar de motivatie en het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer.
Fietsen naar het werk blijft populair, maar momenteel groeit deze groep fietsers niet significant. Waar vorig jaar 44 procent aangaf de fiets regelmatig voor woon-werkverkeer te gebruiken, is dat nu 46 procent. Nog steeds stapt 53 procent meestal in de auto. Ten opzichte van vorig jaar is er ook een lichte stijging te zien in het aantal werkenden dat vaak (3 tot 4 keer per week) op de fiets stapt. Dat was 11 procent, nu 13 procent. Op de werkzame beroepsbevolking is dat een stijging van 197.000 mensen.
Uit eerder onderzoek is gebleken dat vitaliteit de belangrijkste reden is om te fietsen. Dit jaar is er voor het eerst een stijging te zien in de kostenoverweging. 28 procent gebruikt de fiets of e-bike omdat het goedkoper is dan de auto, ten opzichte van 21 procent in 2022. Vier op de tien werkende Nederlanders geeft aan dat hogere kosten door inflatie momenteel ervoor zorgen dat zij bewuster mobiliteitskeuzes maken. Met als gevolg dat zij vaker de auto laten staan. Voor een kwart van de groep werkenden zorgt het er ook voor dat zij hierdoor vaker op de fiets naar het werk reizen.
Lonneke van der Horst, Marketing & Strategy Director ALD Automotive: “Vier jaar geleden stimuleerde nog maar 18 procent van de werkgevers de fiets voor woon-werkverkeer. Inmiddels heeft een derde van de werknemers een fietsregeling via het werk, een hele mooie ontwikkeling die wij bevestigd zien in de gesprekken die wij met klanten hebben. In de combinatie (elektrische) fiets en auto van de zaak, ziet ALD Automotive veel potentie om werkend Nederland nog meer op de fiets te krijgen. Maar liefst 79 procent vindt een fiets van de zaak een hele mooie secundaire arbeidsvoorwaarde.”