Doppio introduceert diefstalgarantieplan en initiatief keurmerk fatbikes
Met de lancering van haar eigen diefstalgarantieplan biedt het tweezitter e-bikemerk Doppio haar rijders de zekerheid snel weer over een Doppio te beschikken in geval van diefstal. Deze garantie, als aanvulling op de Algemene Voorwaarden van het merk, is een reactie op de beslissing van Nederlandse verzekeraars om fatbikes niet langer te verzekeren. Bovendien neemt het Amsterdamse premium e-bikemerk het initiatief voor de introductie van een Keurmerk Veilige Fatbikes.
Enkele maanden geleden meldde onder andere de ANWB dat meer dan 90% van alle fatbikes in Nederland gestolen zou worden. Deze alarmerende cijfers, waar Doppio na navraag geen onderbouwing voor kon vinden, hebben geleid tot het stopzetten van de verzekering van fatbikes. Dit heeft vooral impact op de leasemarkt. Doppio-founder en CEO Peter Eiselin verklaarde: “We zijn direct in gesprek gegaan met verzekeraars om te kijken of we onze klanten toch een verzekering konden aanbieden. Toen dat ondanks onze zeer lage diefstalcijfers op niets uitliep, hebben we besloten ons eigen diefstalgarantieplan te ontwikkelen.”
Doppio heeft een clausule toegevoegd aan haar Algemene Voorwaarden, waarbij mensen die vanaf heden een nieuwe Doppio kopen, naast twee jaar garantie op alle elektronica en vijf jaar garantie op het frame, in het eerste jaar onder bepaalde voorwaarden een herleveringsgarantie hebben als hun fiets wordt gestolen. Eiselin benadrukte: “Dit is natuurlijk aan bepaalde voorwaarden gebonden, bijvoorbeeld dat de fiets aantoonbaar goed is vastgezet en de tracker geactiveerd is.” Doppio is inmiddels een samenwerking gestart met Leasemax voor het leasen van Doppio-fietsen en is in gesprek met andere leasebedrijven om hun fiets met dit garantieplan in hun aanbod op te nemen. Het ‘Doppio diefstalgarantieplan’ is beschikbaar bij aanschaf van een nieuwe Doppio.
Keurmerk Veilige Fatbikes
“De markt voor fatbikes is jong, groeit nog steeds en heeft te maken met groeipijnen, zoals opgevoerde fietsen, asociaal rijgedrag en te jonge kinderen die op fatbikes rijden. Dit is een kleine groep, maar wel een groep die bepalend is voor het imago van fatbikes. Daarom pleiten wij al jaren voor verantwoord fietsgedrag, op niet-opgevoerde fietsen, met respect voor de verkeersregels en medeweggebruikers,” aldus Eiselin. “Onze fietsen zijn standaard voorzien van verschillende functionaliteiten om de veiligheid van de berijder en andere verkeersdeelnemers te vergroten.” Eiselin voegde eraan toe dat Doppio het initiatief heeft genomen voor een onafhankelijk Keurmerk Veilige Fatbikes, zodat consumenten de zekerheid hebben dat ze een fiets kopen die veilig is en voldoet aan alle Europese regels. Volgens Eiselin moet de overheid ook duidelijke grenzen stellen en, waar nodig, handhaven: “Fatbikes dreigen in het verdomhoekje te belanden. Er wordt gesproken over een helmplicht en het verbannen van fatbikes van het fietspad. Naast ons pleidooi voor het nemen van persoonlijke verantwoordelijkheid denken wij dat het beter is om de bestaande wetten te handhaven en opgevoerde en onveilige fietsen van de weg te halen. Zo ontstaat er weer ruimte voor de fatbike als een leuke, veilige, handige en milieuvriendelijke manier om je te verplaatsen!”
Bron: Doppio
