Op 30 april heeft de EU-Commissie de Ad Hoc Groep van EU E-Cycle Companies gehoord in het kader van het vervallen van de anti-dumpingsheffingen (ADD) en anti-subsidieheffingen (ASD) op e-bikes uit China. De groep, geleid door LEVA-EU, heeft in februari een schriftelijke verklaring naar de Commissie gestuurd waarin ze vragen om het beëindigen van de maatregelen.
De Ad Hoc Groep baseert hun verzoek op verschillende argumenten. Allereerst wijzen ze op tegenstrijdigheden in het verzoek van EBMA voor voortzetting van de maatregelen. Een opvallend voorbeeld is de bewering van EBMA over het aantal banen in de zogenaamde EU e-bike industrie. De groep betoogt dat het duidelijk is dat de bewering van EBMA over 1.000 SME’s en 180.000 banen in de EU-fietsindustrie volledig verzonnen is.
Het belangrijkste argument voor het verzoek van de groep is echter het feit dat veel EU-bedrijven worden aangevallen vanwege de maatregelen, aanvallen die ernstige schade toebrengen aan de bedrijven en soms zelfs hun ondergang veroorzaken. De maatregelen tegen e-bikes, in combinatie met maatregelen op essentiële fietscomponenten, vormen een juridische warboel die de hele EU e-bike-industrie in gevaar brengt en een bedreiging vormt voor de toekomst van de branche.
Als de Commissie besluit de maatregelen te vernieuwen, zal het immense risico blijven hangen als een zwaard van Damocles boven het hoofd van de Europese elektrische fietssector. De groep beweert ook dat de maatregelen niet in het belang van de Unie zijn, omdat ze schade toebrengen aan veel EU-bedrijven en een bedreiging vormen voor de hele EU e-bike-sector.
De groep wijst ook op het negatieve effect van de maatregelen op EU-burgers, omdat een afnemend aantal bedrijven in de e-bike-sector uiteindelijk het aanbod zal verminderen, R&D en innovatie zal ondermijnen en de prijzen zal opdrijven. Dit zal burgers ontmoedigen om e-bikes te kopen en te gebruiken, wat leidt tot minder inkomsten voor bedrijven, banenverlies en een negatieve impact op de EU-economie.
De Ad Hoc Groep benadrukt tot slot dat markttoezicht een geldig alternatief is voor ADD en ASD, om ervoor te zorgen dat de hele EU e-bike-markt wordt beschermd tegen oneerlijk verhandelde e-bikes en dat alle bedrijven op een gelijk speelveld kunnen opereren.