In een langverwachte zet heeft de Europese Commissie officieel ingestemd met het verzoek van EBMA om een herziening van de handelsmaatregelen tegen elektrische fietsen uit China, met de mogelijkheid van een verlenging van 5 jaar. LEVA-EU bereidt zich voor op een tegenzet en waarschuwt voor potentiële schade aan Europese bedrijven door deze mogelijke verlenging.
Terwijl EBMA’s verzoek voortkomt uit een specifiek segment van de ‘Union Industry’, wijst LEVA-EU op de reële schade die veel Europese bedrijven nu al ervaren door de huidige maatregelen. LEVA-EU plant de oprichting van een ad-hocgroep voor bedrijven die hun elektrische fietsen assembleren binnen of buiten de EU en China, en die aanzienlijke schade ondervinden van de bestaande maatregelen.
LEVA-EU benadrukt de vermeende focus van EBMA op protectionisme en niet op het voorkomen van dumping en schadeherhaling. Het plan van een 5-jarige verlenging wordt gezien als een bedreiging voor Europese bedrijven, met mogelijke gevolgen zoals verminderde voorraad, banenverlies, hogere prijzen en een rem op innovatie.
De organisatie uit ook zorgen over de complexiteit van de huidige maatregelen, die vooral kleine ondernemers treft, en wijst op mogelijke incorrecte juridische informatie die door EBMA wordt verstrekt. LEVA-EU vreest dat een verlenging van de handelsmaatregelen niet bijdraagt aan eerlijke concurrentie en duurzame groei in de Europese elektrische fietssector.
Het benadrukt dat de belangen van enkele grote groepen prevaleren boven die van de bredere Europese sector. De mogelijke gevolgen strekken zich uit tot financiële lasten voor burgers en beperken toegang tot de markt voor nieuwe bedrijven in de EU. LEVA-EU roept op tot verzet tegen deze handelsmaatregelen, die anders de elektrische fietssector in Europa kunnen uitwissen.