Europese consumenten optimistisch

Consumenten in Europa waren in het vierde kwartaal van het jaar weer wat optimistischer gestemd. In bijna alle lidstaten van de Europese Unie (EU) stegen aan het einde van het jaar de indicatoren van zowel de economische verwachtingen, de  inkomensverwachtingen als de koopbereidheid. Het consumentenklimaat voor de 28 lidstaten van de EU verbeterde in het laatste kwartaal eveneens met 1,3 punten. De indicator stond aan het eind van het jaar op 5,5 punten. Dat zijn de bevindingen van het GfK-onderzoek naar het consumentenklimaat in 14 Europese landen.

Als wordt gekeken naar de economische ontwikkeling in de verschillende lidstaten van de EU en de consumentenstemming in 2014, dan is er een duidelijke tweedeling in het jaar te zien. In de eerste helft maakten de economieën van vrijwel alle Europese landen een positieve ontwikkeling door. Maar in de zomer en de herfst nam de onzekerheid weer toe, niet alleen bij consumenten, maar ook in de economie.  Deze ontwikkeling is ook af te lezen aan de GfK-consumentenklimaatindex voor de 28 lidstaten van de EU.

Zoals in veel andere Europese landen stegen de economische verwachtingen in Nederland ook tijdens de eerste maanden van het afgelopen jaar. De indicator bereikte in juni met 34,1 punten de hoogste stand. De laatste keer dat de indicator hoger stond was in januari 2007. In de loop van het jaar daalde de stemming onder de consumenten weer. De ontwikkeling van de koopbereidheid in Nederland was daarentegen over de hele linie positief. Met -20.8 punten in december 2013 was de koopbereidheid nog duidelijk onder het langetermijngemiddelde van nul punten. Maar er is onmiskenbaar sprake van een opwaartse trend. Als deze ontwikkeling aanhoudt, zal de Nederlandse economie dit jaar waarschijnlijk profiteren van de hogere bestedingen van de consumenten aan grotere artikelen.

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

0