Fietsverzekeringen onder de loep
Een goede fiets is doorgaans niet goedkoop en een elektrische fiets al helemaal niet. Daarom is het niet alleen cruciaal om een goed slot te gebruiken, maar is ook een verzekering geen overbodige luxe. Er zijn behoorlijk wat aanbieders van fietsverzekeringen op de markt. Je kunt ze zelf als consument afsluiten online, maar ook via de fietsenwinkel. Dat laatste verdient aanbeveling aangezien je het dan niet vergeet. Voor de actieve fietsenretailer biedt zo’n verzekering afsluiten in de winkel bovendien een extra voordeel: niet alleen is de kassa-aanslag hoger, maar de consument komt meestal ook weer terug naar de winkel waar de vorige fiets gekocht is als deze onverhoopt gestolen wordt.
Beperkt aanbod
In het oerwoud van verzekeraars zie je soms door de bomen het bos niet meer: of het nu gaat om autoverzekeringen, aansprakelijkheidsverzekeringen, inboedelverzekeringen of ziektekostenverzekeringen, het aanbod is overweldigend. Bij fietsverzekeringen ligt het gelukkig wat genuanceerder. Surf even naar Independer of Pricewise en er verschijnen slechts een paar verzekeraars. Dat wil niet zeggen dat er niet meer aanbieders zijn (de ANWB fietsverzekering komt bijvoorbeeld niet in het rijtje voor) maar het is stukken overzichtelijker dan bijvoorbeeld auto- of zorgverzekeringen. Al deze verzekeringen kun je als consument online afsluiten, maar een paar aanbieders hebben ook de mogelijkheid om het via de fietsenwinkel te doen: ANWB/Unigarant, Kingpolis en ENRA. Bekende spelers als Achmea, Allianz, Anker, Laka, Centraal Beheer, Inshared en Univé zijn vooral online-aanbieders.
Voorwaarden
Ten opzichte van begin vorig jaar is er het een en ander gewijzigd bij de meeste verzekeraars. Vanwege het enorme aantal diefstallen van met name e e-biks zijn de voorwaarden gemiddeld strenger geworden. Voor nieuwe verzekeringen van bijvoorbeeld ANWB geldt dat het eigen risico nu hoger is (bij diefstal 5% van de verzekerde waarde) en de looptijd voor een nieuwwaardevergoeding korter. ENRA stelt een tweede, door de maatschappij goedgekeurd, slot verplicht voor fietsen van meer dan € 3500,- en ze zijn bovendien gestopt met het verzekeren van fatbikes. Fatbikes vormen namelijk in verzekeringsland een buitencategorie. Vrijwel alle grote maatschappijen verzekeren sinds 2023 geen fatbikes meer vanwege het extreem hoge risico op diefstal. Niettemin zijn fatbikes nog wel te verzekeren via kleinere aanbieders als bijvoorbeeld Upway en Qover. Ook bieden verschillende fabrikanten zelf een verzekering aan, zoals Knaap, Phatfour en Doppio. Logischerwijs betekent zo’n eigen verzekering een verkoopkans, want de klant staat tenslotte al in de winkel voor die fatbike en heeft meestal ook de berichten in de media gezien.
Slot en Track & Trace
Belangrijk om te weten is dat verzekeraars er in alle gevallen vanuit gaan dat de verzekerde fiets deugdelijk beveiligd is. Oftewel een ART-goedgekeurd (ring)slot met minimaal 2 sterren. Maar steeds vaker ook: een goedgekeurd slot én een extra beugel- of vouwslot! Een en ander afhankelijk van het type fiets en de prijs daarvan. Direct bij aanschaf van een nieuwe (elektrische) fiets een tweede slot aan de klant verkopen is dan ook aan te bevelen. Daarnaast zijn Track & Trace systemen in sommige gevallen verplicht (bijvoorbeeld bij Kingpolis als je een Riese & Müller of Urban Arrow wilt verzekeren). Ook dat biedt kansen voor bijverkoop aangezien veel fietsenaanbieders dergelijke systemen als optie aanbieden.