Fietsverzekeringen: retailers aan het woord
Steeds meer verzekeringen worden afgesloten, vanwege de stijgende prijzen van fietsen. We spraken verschillende retailers over fietsverzekeringen.
De lage provisies die fietsenmakers ontvangen voor afgesloten verzekeringen zijn meestal niet de reden om ze aan te bieden – daarin zit weinig verdienmodel in. Veel fietsenmakers benadrukken dat ze vooral de extra service willen bieden die bij een verzekering hoort. “We proberen de klant vooral te ontzorgen,” zegt een fietsenmaker. “Wij regelen alles voor hen. Het is voor ons een eenvoudige manier om extra service te leveren aan onze klanten, zonder dat het veel werk kost. Het is ook een vrij soepel proces met de verzekeraars; we hebben er weinig omkijken naar.”
Daarnaast benoemen sommige fietsenmakers nog een ander, misschien wel het belangrijkste voordeel: klanten komen vaak terug voor een nieuwe fiets wanneer hun oude helaas is gestolen. “Na een diefstal kunnen wij meestal snel een nieuwe fiets aan de klant leveren, dat versterkt ook de relatie met onze klanten”, vertelt een retailer. “Dat bedrag wordt dan keurig door de verzekeraar op onze rekening gestort. Bovendien kunnen we eventuele reparaties voor die nieuwe fiets verzorgen.” Verzekeringen zijn dus niet alleen een kans voor retailers om een stukje service bieden, het levert ook nog wat op.
Welke verzekering kiezen de klanten
De polisvoorwaarden van verschillende verzekeraars lopen uiteen; elke verzekeraar heeft zijn eigen voordelen en nadelen. Verschillende verzekeraars eisen bijvoorbeeld een verplichte tracker op de fiets wanneer fietsen boven een bepaalde cataloguswaarde verzekerd moeten worden. Die tracker is dan gekoppeld aan een abonnement, zodat de fiets bij diefstal sneller kan worden teruggevonden.
Ook aanvullende eisen, zoals een verplicht tweede slot, zijn vaak van invloed op de keuze van een klant. “Als mensen echt geen tweede slot willen bijvoorbeeld– omdat ze dat natuurlijk steeds moeten meenemen – vinden we het dan prettig om een alternatief te kunnen aanbieden qua verzekeringsopties – we werken dus met meerdere verzekeraars samen. Wij stimuleren het gebruik van een tweede slot, maar we willen onze klanten wel de vrijheid geven om zelf te kiezen. Niet iedereen zit daar namelijk op te wachten.”
Een andere fietsenmaker zegt nog over de polisvoorwaarden: “Het is soms lastig dat verzekeringsmaatschappijen hun voorwaarden zo vaak wijzigen. Unigarant bijvoorbeeld veranderdt de voorwaarden bijvoorbeeld om de paar maanden. Dat maakt het niet alleen onduidelijk voor de klant, maar ook voor ons. Het is belangrijk dat die voorwaarden helder en consistent zijn – daar ligt nog wel een kans voor verzekeraars.”
Het verschil in premies voor de klant
Behalve de verschillende polisvoorwaarden speelt de hoogte van de premie een belangrijke rol bij de keuze van de klant. “Ik ben altijd heel eerlijk over waarom sommige verzekeringsopties of verzekeraars duurder zijn,” zegt een fietsenmaker. “Ik leg uit hoe het zit met de looptijd van de verzekering, de voorwaarden, wat precies de verschillen zijn, en wat je daarvoor betaalt.” Daarnaast adviseert deze fietsenmaker klanten om de premie jaarlijks in plaats van maandelijks te betalen. “Dat scheelt weer administratiekosten,” legt hij uit.
Het is misschien niet verrassend dat fietsenmakers meedenken over premiekosten, aangezien deze flink kunnen oplopen. In het zuiden van het land betaal je voor een e-bike van €3.500 ongeveer €125 tot €500 per jaar. In Eindhoven liggen de premies zelfs meer dan dubbel zo hoog, legt een fietsenmaker uit. “Als je het kunt missen, is dat prima, maar prijsoverwegingen spelen zeker een rol bij het kiezen van een verzekering.”
Volgens een andere fietsenmaker zijn de premiekosten in Utrecht het hoogst. Voor een fiets van €1.000 betaal je daar maar liefst €400 per jaar aan premie. “Dat schrikt mensen echt af, zoals je je kunt voorstellen,” voegt hij eraan toe.
Om de regionale verschillen eerlijker te maken, heeft een verzekeraar onlangs het aantal postcodegebieden uitgebreid van 2 naar 94. “Dit zorgt voor een eerlijkere verdeling van de premies voor consumenten.” Toch blijven de bedragen soms hoog. Veel klanten voelen zich beperkt in hun keuze, mede door de torenhoge diefstalcijfers.
Samenwerken met één of meerdere verzekeraars
Uit de gesprekken blijkt dat fietsenmakers vaak de voorkeur geven aan samenwerking met een beperkt aantal verzekeraars in plaats van meerdere. “Je moet het samen doen en een vertrouwensrelatie opbouwen – en maak ook duidelijke afspraken met elkaar,” zegt een fietsenmaker. “Wij hebben bewust gekozen om van drie naar twee verzekeraars te gaan. Meer is zeker niet altijd beter.”
Werken met slechts één of een beperkt aantal fietsverzekeraars biedt daarnaast andere voordelen. “Je moet immers alle ins en outs van een verzekeraar goed kennen,” legt een fietsenmaker uit. Die kennis wil je vlot en helder aan de balie kunnen overbrengen aan klanten. Een verkoper geeft aan dat hij vaker kiest voor één specifieke verzekeraar vanwege het gebruiksvriendelijke platform en de digitale tools. “Bij de ene verzekeraar kun je na een paar klikken al aangeven wat de opties zijn voor de klant. Bij de andere moet je opnieuw inloggen, en dat kost simpelweg te veel tijd als een klant staat te wachten.” Gebruiksvriendelijkheid is dus een belangrijk aandachtspunt, aldus deze fietsenmaker.
Tot slot adviseert een fietsenmaker om altijd een verzekeraar te kiezen die betrouwbaar is. “Ik zou zeker verschillende maatschappijen met elkaar vergelijken. Die stabiliteit is belangrijk, omdat je er vaak wekelijks mee te maken hebt.”
Bike Totaal Vlassak, Budel
Fietsverzekering: ENRA
Bij Bike Totaal Vlassak in Budel kiest bijna 90% van de klanten die een e-bike of stadsfiets kopen voor een verzekering, vertelt eigenaar Roel Parren. “Veel van onze klanten hebben al positieve ervaringen met de verzekeringsmaatschappij waarmee wij samenwerken. ENRA biedt namelijk niet alleen dekking voor (poging tot) diefstal, maar ook voor schade door eigen schuld en pechhulp binnen Europa. Wat bovendien uniek is in de markt, is de vijfjaar-nieuwwaarderegeling, die door veel andere verzekeraars momenteel niet meer wordt aangeboden. Dit geeft vertrouwen en zekerheid, althans zo denken wij. Ons bedrijf ligt dicht bij de Belgische grens, wat de pechhulp tot een echte USP maakt.”
Al 25 jaar werken ze samen met ENRA op het gebied van fietsverzekeringen, en Roel is tevreden over de samenwerking. “Het contact is goed, er zijn korte lijnen, en de schadeafhandeling verloopt over het algemeen snel en kordaat. We hebben geen reden om naar een andere verzekeraar te zoeken.”
Wat wel soms een belemmering is voor de consument is sommige voorwaardes van de verzekeraar. Dan gaat het over de verplichte trackers, of bijvoorbeeld een slot met een bepaalde safety index. Roel: Dat kan dan voor de consument erg prijzig worden bij elkaar. Een voordeel is wel dat de klant daardoor 25% korting krijgt op de diefstalpremiecomponent.” Maar wat dat betreft heeft Roel nog een tip voor verzekeraars: “Zij zouden een totaalpakket moeten aanbieden voor onze klanten, waarbij niet alleen de fietsverzekering zelf is inbegrepen, maar ook het abonnement voor de tracker, zodat de klant alles onder één dak kan afsluiten.”
Bike Centre Dik, Groningen
Fietsverzekering: Unigarant (ANWB)
Ongeveer 60% van de klanten die nieuwe fiets koopt, sluit een verzekering af bij Bike Centre Dik in Groningen, vertelt verkoopmedewerker Paul Kammenga, vroeger was dat eerder 80%. Ze sturen in de winkel niet op een bepaalde fietsverzekering, vertelt Paul. “We vermelden het wel even bij de aankoop, maar de keuze ligt bij de klant. Voor ons is de verkoop van de fiets zelf het belangrijkste.” Bij Bike Centre Dik werken ze al jaren met Unigarant, en daar zijn ze heel tevreden mee. Paul legt uit: “Een paar jaar geleden hebben we afscheid genomen van ENRA, omdat ze nieuwe voorwaarden stelden. Ze vroegen bijvoorbeeld dat ons personeel een verklaring van goed gedrag zou ondertekenen, en dat vonden we wel erg ver gaan en te veel gevraagd.” Unigarant is momenteel een van de duurdere fietsverzekeraars, denkt Paul, maar hij vindt dat ze vooruitlopen op andere verzekeraars met hun voorwaarden. “Ongeveer twee jaar geleden hebben ze de premie per postcodegebied aangepast om het eerlijker te maken voor klanten. Dat kan een belangrijke factor zijn voor een klant om wel of niet voor een verzekering te kiezen.”
De Fietsenwinkel Laag Catharijne, Utrecht
Fietsverzekering: ENRA, FietsZeker
Ongeveer 15% van de klanten die een nieuwe fiets aanschaffen, sluit ook een verzekering af, vertelt bedrijfsleider Misja van Houten. “Dit hangt vaak vooral af van de waarde van de fiets. Wat ook meespeelt, is dat de premie hier in Utrecht, waar de kans op diefstal groot is, behoorlijk hoog zelfs. Dat schrikt mensen soms af – de premie kan oplopen tot wel 40% van de nieuwwaarde van de fiets.” De klanten die geen verzekering afsluiten, hebben er vaak goed over nagedacht, merkt Misja op. “Ik herinner me klanten die hun fiets altijd in een bewaakte fietsenstalling zetten of gewoon thuis binnen bewaren. Zij zien de noodzaak niet om zich te verzekeren.”
De meeste klanten kiezen in de winkel voor een verzekering bij ENRA, merkt Misja op. “Dat komt deels door de bekendheid van de naam, maar ook omdat we goede ervaringen met hen hebben. Bij ENRA kun je met een paar muisklikken precies zien wat een verzekering kost. Het is simpel en snel. Bij FietsZeker is het wat omslachtiger; je moet vaak via hun website en dat duurt langer.” FietsZeker biedt echter een voordeel dat ENRA niet heeft, vertelt Misja: je kunt extra garantie afsluiten bovenop de standaard twee jaar fabrieksgarantie. “Toch kiezen de meeste klanten voor ENRA, omdat FietsZeker een uitgebreider pakket verplicht stelt. Dat vinden sommige mensen een nadeel.”
Provisie: ongeveer 17,5%