Geïntegreerde fietsverlichting: wat vindt de fietsenmaker ervan?
Fietsverlichting wordt steeds belangrijker. Steeds meer mensen stappen op de fiets, zelfs in de winter. Dit maakt de discussie over veiligheid relevanter dan ooit. In dit artikel ligt de focus op geïntegreerde verlichting, iets wat steeds vaker voorkomt bij nieuwe modellen. Wat vinden verschillende dealers van deze ontwikkeling?
Overduidelijke pluspunten
Laten we beginnen met het goede nieuws: bijna alle retailers zijn enthousiast over de uitstraling van geïntegreerde verlichting op fietsen. Ze omschrijven de trend met woorden als ‘strak’, ‘mooi’, ‘fraai’ en ‘esthetisch aantrekkelijk’. “De verlichting op e-bikes wordt steeds mooier omdat deze steeds vaker geïntegreerd is”, stelt zelfs een fietsboer. Een ander groot voordeel van geïntegreerde verlichting, volgens sommige retailers, is dat dit type verlichting over het algemeen minder snel kapotgaat. Doordat de lampen stevig in het frame zijn verwerkt, zijn ze beter beschermd tegen stoten en minder kwetsbaar. Daarnaast heeft geïntegreerde verlichting vaak meer automatische functies voor fietsers. Zo schakelt de verlichting automatisch van dagrijverlichting naar avondverlichting. “Dat vind ik positief”, benoemt een dealer, “want als fietser ben je zo zichtbaar op elk moment van de dag. Dit is belangrijk voor de veiligheid, omdat je als fietser nu eenmaal kwetsbaarder bent dan een automobilist.”
Nog wat puntjes van aandacht
En dan komen we bij een punt waar alle fietsenwinkels die we hebben gesproken het unaniem over eens zijn: de reparatie van geïntegreerde fietsverlichting is wel iets ingewikkelder, maar ook duurder geworden.
Consumenten kunnen de lampen ten eerste moeilijk zelf vervangen. Als er bijvoorbeeld vocht op een printplaatje komt, moet de lamp vaak in zijn geheel worden vervangen, legt een fietsenboer uit. “We merken dat we dan best veel lampen moeten weggooien. Als de batterijen te lang blijven zitten, gaan ze lekken en dan moet je de hele lamp vervangen. Dat is echt zonde.” Aan de andere kant, als de kwaliteit goed is, komen klanten niet vaak terug voor de reparatie of vervanging van een kapotte lamp, ziet diezelfde retailer.
Als je de lamp toch moet vervangen, hangt de tijd die dit kost natuurlijk af van hoe geïntegreerd de fiets is. “Je kunt er namelijk niet altijd even makkelijk bij. Toch is het soms gek om een halve fiets uit elkaar te halen om een achterlampje te vervangen. Zo’n reparatie wordt dan snel inefficiënt”, licht een dealer toe. Een ander gaat in op specifieke merken: “Bij Gazelle is de lamp bijvoorbeeld onderdeel van het spatbord, terwijl deze bij Coga in het frame is verwerkt voor betere zichtbaarheid. Dit kan veel tijd kosten, maar gelukkig word je vaak voor de arbeidstijd vergoed door de verzekering, in het kader van de garantie op de lamp. Een ander merk dat bekendstaat om de gemakkelijke reparatie van verlichting is Bixbi. Zij doen dat echt goed. De lampen zitten stevig in het frame, en bovendien zijn het gewoon leuke fietsen om te zien.”
Het vervangen of repareren van een geïntegreerde lamp wordt in het algemeen niet als een extra last ervaren, geven verschillende retailers aan. Het kost soms vooral iets meer tijd.