Light Electric Vehicles (LEV’s) veranderen binnensteden komende 10 jaar
Binnen tien jaar zullen Nederlandse binnensteden drastisch veranderen door de opkomst van light electric vehicles (LEV’s), ook wel microvoertuigen genoemd. Dit blijkt uit onderzoek van RAI Vereniging, uitgevoerd onder leden en andere aanbieders van deze voertuigen. De verwachting is dat LEV’s niet alleen voor een schonere en gezondere stad zorgen, maar ook voor minder geluidsoverlast. Deze elektrische voertuigen verbeteren bovendien de doorstroming en bereikbaarheid van binnensteden.
Tijdens het jaarlijkse Mobility Shift-congres van de RAI Vereniging ligt de nadruk dit jaar op de toekomst van wegverkeer met LEV’s. Volgens adviesbureau McKinsey zal het aantal microvoertuigen wereldwijd tot 2030 verzesvoudigen naar circa 30 miljoen stuks. LEV’s zijn inzetbaar voor zowel personen- als goederenvervoer. In Nederland is er al een groei zichtbaar in het aantal elektrische scooters en e-steps, en de verwachting is dat het aantal e-motoren de komende jaren met 300% zal toenemen.
Stedelijke distributie in zero-emissiezones
Een belangrijke ontwikkeling is de invoering van zero-emissiezones in 30 tot 40 Nederlandse gemeenten tegen 2030. Hierdoor zal het gebruik van licht elektrische voertuigen voor goederenvervoer (LEV’s) sterk toenemen. Naar schatting kan 10 tot 40 procent van de huidige bestelautoritten in stedelijke gebieden worden vervangen door LEV’s. Deze voertuigen zullen voornamelijk worden ingezet voor de laatste kilometers van pakketbezorging en bevoorrading. De komst van stedelijke distributiehubs, zoals het nieuwe CT Park in Amsterdam, speelt hierbij een cruciale rol.
Druk op duidelijke regelgeving voor LEV’s
Frits van Bruggen, voorzitter van RAI Vereniging, benadrukt de noodzaak van duidelijke wet- en regelgeving rond LEV’s. De Europese Unie werkt momenteel aan richtlijnen, maar deze zullen pas over enkele jaren van kracht zijn. Nederland bereidt daarom een eigen LEV-kader voor, waarin onder andere verkeersregels, technische eisen en verzekeringsplicht voor microvoertuigen worden vastgelegd. Van Bruggen stelt: “Om de overgang naar LEV’s soepel te laten verlopen, is het essentieel dat er snel duidelijkheid komt over waar deze voertuigen mogen rijden en welke eisen eraan gesteld worden.”