Maatregelen voor fatbikes lijken onvermijdelijk
Uit de Fatbike Marktmonitor 2024 van Marktdata.nl blijkt dat consumenten in Nederland steeds vaker zoeken naar fatbikes met een te groot motorvermogen, een te hoge maximumsnelheid, een gashendel en de mogelijkheid om de fatbike op te voeren. Daarnaast bestellen steeds meer consumenten fatbikes rechtstreeks uit China, die niet altijd voldoen aan de Europese veiligheidsnormen. Dit alles, in combinatie met een toenemend aantal ongelukken waarbij fatbikes betrokken zijn, lijkt te leiden tot de noodzaak voor strengere maatregelen.
Wat online zoekgedrag naar fatbikes laat zien
Marktdata.nl heeft het online zoekgedrag van consumenten geanalyseerd over de afgelopen vier jaar met betrekking tot het motorvermogen van fatbikes. Van de zoekopdrachten die specifiek naar motorvermogen zochten, had 60% betrekking op een motor van 750 watt, terwijl 24% zocht naar een motor van 1.000 watt. Slechts 10% van de zoekopdrachten voldeed aan de maximale 250 watt.
Wat betreft de maximumsnelheid van fatbikes is het zoekgedrag ook verontrustend. 61% van de zoekopdrachten heeft betrekking op fatbikes met een maximumsnelheid van 45 km/h, en 26% zocht naar fatbikes met een maximumsnelheid van 50 km/h. Een positief punt is dat het zoekvolume naar fatbikes met een maximumsnelheid van 25 km/h een sterke groei vertoont.
Gashendel
Volgens de Nederlandse wetgeving is een gashendel op een elektrische fiets niet toegestaan. Als een fatbike een gashendel heeft dat het mogelijk maakt om sneller dan 6 km/u te rijden zonder te trappen, is deze onwettig. Marktdata.nl constateert dat er de afgelopen vier jaar gemiddeld 1.900 zoekopdrachten per maand waren naar fatbikes met een gashendel. Daarnaast werd er gemiddeld 1.200 keer per maand gezocht naar het opvoeren van fatbikes.
Door de opkomst van elektrische fatbikes en hogere snelheden is er steeds meer aandacht voor de regulering en veiligheid van deze voertuigen. Vooral omdat bredere en zwaardere fietsen soms gevaarlijk kunnen zijn op smalle fietspaden en in drukke gebieden. Op 24 september 2024 heeft de Tweede Kamer gestemd voor strengere maatregelen, waaronder een minimumleeftijd van 14 jaar en een helmplicht voor gebruikers van fatbikes.
Aantal fatbikes in Nederland
Het exacte aantal fatbikes in Nederland is onbekend, maar hun populariteit neemt snel toe, vooral onder jongeren. Marktdata.nl schat dat er momenteel meer dan 150.000 fatbikes in Nederland zijn. Deze toename wordt deels aangedreven door de mogelijkheid om fatbikes op te voeren, wat leidt tot hogere snelheden en een verhoogd risico op ongelukken. VeiligheidNL en andere organisaties rapporteren een sterke stijging van het aantal ongevallen met fatbikes, maar door gebrek aan registratie en controle is het moeilijk om precies te bepalen hoeveel ongelukken er daadwerkelijk plaatsvinden.
Import uit China
Marktdata.nl heeft gemerkt dat veel consumenten fatbikes uit China kopen, waarbij de Ouxi V8 het populairste model is, gevolgd door andere Chinese merken. AliExpress staat dit jaar zelfs in de top 10 van meest gezochte platforms voor fatbikes.
Conclusie
Gezien de groeiende populariteit van fatbikes, de steeds hogere snelheden en de veiligheidsrisico’s, is het waarschijnlijk dat er binnenkort strengere regelgeving komt voor deze voertuigen. De overheid lijkt stappen te willen ondernemen om de veiligheid te verbeteren en ongelukken te voorkomen, wat resulteert in de roep om maatregelen zoals een minimumleeftijd, helmplicht en strengere controles op motorvermogen en snelheidslimieten.