Een fiets uitproberen in de winkel en dan later thuis bestellen bij de goedkoopste online aanbieder. ‘Showrooming’ heet dit fenomeen, dat een steeds serieuzer probleem vormt voor fysieke winkels. De Rijksuniversiteit Groningen deed onderzoek naar de oorzaken ervan.
“Uiteraard is de verwachte kostenbesparing via online shoppen voor klanten de belangrijkste drijfveer om uiteindelijk bij een webwinkel te bestellen,” melden de onderzoekers. “Maar naast de prijs spelen ook niet-financiële factoren een sleutelrol in de overweging om al dan niet te gaan showroomen. Dat geldt bijvoorbeeld voor de verwachte (slechte) service in een fysieke winkel, zoals lang moeten wachten tot je geholpen wordt.”
De onderzoekers bieden de retailer ook oplossingen. Terug naar de basis, is het devies. “Zorg voor extra en actief verkooppersoneel in de winkel. De kans op showrooming daalt aanzienlijk wanneer er meer verkopers rondlopen. Dat heeft meer resultaat dan extra verkooptraining voor het huidige personeel.”