De fietsbranche verkocht in 2015 ruim één miljoen fietsen en is goed voor een omzet van meer dan 1,5 miljard euro per jaar. Toch zou de overheid de fiets als mobiliteitsoplossing van de 21e eeuw best wat meer mogen omarmen, zegt Jaap Merkus, scheidend voorzitter afdeling Fietsen in het Jaaroverzicht 2015 van RAI Vereniging. “De meeste andere landen hebben veel meer ‘dedicated’ fiscale fietsplannen. We moeten voorkomen onze voorsprong als Nederland Fietsland te verliezen. De overheid moet onze unieke fietscultuur koesteren.”
Merkus, die eind vorig jaar de voorzittershamer heeft overgedragen aan Wouter Jager van de Accell Group, stelt vast dat de markt van elektrische fietsen zich veel positiever ontwikkelt dan verwacht. Veel potentie ziet hij in de speed pedelec. Eén kanttekening maakt hij wel: de onzekerheid over een eventuele helmplicht heeft voorlopig een drukkend effect op dit segment. Om deze categorie verder te kunnen laten groeien is het van belang dat er op afzienbare termijn duidelijkheid komt.
Volgens Merkus moet er heldere wetgeving komen. “Als branche hebben we de verantwoordelijkheid genomen om zelf met een nieuwe specifieke norm voor de speed pedelec te komen. Uitgangspunt daarbij is dat een berijder van een speed pedelec in de toekomst geen motorfietshelm hoeft te dragen, maar een helm die qua bescherming ligt tussen een fietshelm en een motorfietshelm. Het is de bedoeling om die norm in de loop van 2016 te hebben opgesteld en aan de Nederlandse overheid te presenteren”, aldus Merkus.