New Cycle kijkt vooruit
Tjerk van Dijk van New Cycle heeft een turbulent jaar achter de rug. “Eind 2022 vroeg Cycle Union zelf haar faillissement aan, en in maart 2023 zijn we doorgestart als New Cycle GmbH met een nieuwe investeerder. Dat betekende dat 2023 anders is verlopen dan je vooraf zou verwachten. Alle merken zijn nog gewoon in portfolio, maar door de faillissementsperiode heeft de productie natuurlijk wel een tijdje stil gelegen. Dat had als gevolg dat er minder besteld werd toen we eenmaal weer draaiden en dat we ook minder konden uitleveren. Maar goed, dat is de consequentie van een overname en eigenlijk kwam het niet heel erg verkeerd uit in deze periode van overvoorraden. De markt trapte namelijk afgelopen jaar ook op de rem dus per saldo valt het eigenlijk wel mee hoe we eruit zijn gesprongen vorig jaar, al zitten we nog wel onder de resultaten van 2019. Wat wel positief is: in verband met de overname is ons distributienetwerk aangepast. Zo is onder andere Kreidler nu verkrijgbaar via de distibuteur Freebike. Bovendien is er in de productie meer flexibiliteit gecreëerd om sneller op marktveranderingen te kunnen reageren en daarnaast is het machinepark gemoderniseerd. Dat zijn dan weer de voordelen van een nieuwe investeerder die vooruit kijkt.”
Nederland
Als Tjerk van Dijk naar de marktsituatie in Nederland kijkt, ziet hij dat de e-bikes een verdringingsmarkt beginnen te worden. “Alles is op e-bikes gericht en steeds meer nieuwe merken willen een deel van deze al vrij volle markt, maar er worden niet meer e-bikes verkocht, eerder is er sprake van een lichte krimp. Gewone fietsen daarentegen worden nog steeds volop verkocht en die situatie is gewoon gezond”. Op de vraag of de faillissementen van VanMoof en QWIC wat lucht geven in de e-bike markt antwoord van Dijk ontkennend. “Eerder het tegendeel. Je ziet dat dealers voorzichtiger zijn met bestellen en minder grote orders plaatsen. Ze spreiden hun risico, heb ik de indruk.
Komend seizoen
Als we kijken naar het komende seizoen, meldt Tjerk dat er bij E-bike Manufaktur en Kreidler gebruik gemaakt wordt van de nieuwste connected motoren van Bosch. “We hebben geen oude modellen meer, en er is gelukkig nog slechts een klein beetje oude voorraad, maar we richten ons nu volledig op de modernste technologie. We weten waar we naar toe willen!” New Cycle blijft zich met haar merken richten op de fysieke fietsenwinkel, geeft Tjerk van Dijk aan. “En we communiceren bewust richting de consument. Je hoeft dus niet bang te zijn dat er ergens opeens een dumppartij fietsen uit onze fabriek opduikt. Daar hebben we geen belang bij, en het levert niets op. Voor de dealer niet, voor ons niet.”
‘In de productie meer flexibiliteit gecreëerd en daarnaast is het machinepark gemoderniseerd