Nieuwe Merida Big.Nine en Big.Nine TR
Merida geeft in haar persbericht aan trots te zijn op het verleden van de BIG.NINE. Maar ze vinden dat de nieuwe manier van rijden en racen vraagt om een grondige herziening en komen met de nieuwe BIG.NINE. Op basis van de ervaring met de aanpak van de ONE-SIXTY en ONE-FORTY hebben ze deze fiets grondig willen herzien om te voldoen aan de eisen van modern cross-country rijden.
De fietsen hebben zowel carbon als aluminium frames en een laag frame-ontwerp. Er is ook ruimte voor banden tot 29×2.4″ voor extra grip en tractie. Merida heeft het AGILOMETER maatsysteem op basis van de reach toegepast, waarmee rijders de gewenste rij-eigenschappen kunnen kiezen; de langere maat voor stabiliteit, korter voor behendigheid of ergens in het midden voor een balans van beide.
Naast klassieke, lichte racemodellen met 100 mm veerweg, introduceert Merida ook een reeks BIG.NINE TR-modellen met wijzigingen in de montage, zoals een 120 mm voorvork, banden met een groffer profiel en dropper zadelpennen.
In het persbericht stelt Merida: “De vraag naar een capabele down-country fiets is ons zeker niet ontgaan. Onze BIG.NINE TR is eigenlijk ontworpen om fantastisch te presteren op niet alleen beklimmingen, maar schittert pas echt in de afdalingen. Daarnaast bieden deze modellen een betaalbaar alternatief voor full-suspension fietsen.”