Sinds 2004 is voor 85 procent van de Nederlandse winkelgebieden het bezoek teruggelopen. Dat blijkt uit een rapport van ABN AMRO. Het aantal passanten dat op zaterdag een winkelstraat bezoekt, liep terug van ruim 3,4 miljoen in 2004 naar 2,7 miljoen nu. Dat is een daling van 21,2 procent.
De daling is volgens sectoreconoom Sonny Duijn door het hele land te zien, ook al doen sommige steden het beter dan anderen. Zo zagen binnensteden het aantal bezoekers met 19,8 procent dalen en scoren daarmee beter dan het landelijk gemiddelde. Leeuwarden, Amsterdam en Eindhoven zagen het aantal bezoekers juist flink toenemen, en ook Middelburg, Zeist, Geleen, Ede, Nijkerk en Cuijk doen het goed.
Volgens Duijn zouden in krimpregio’s winkelgebieden moeten sluiten. Daarvoor ziet het een rol voor de provincies. Dergelijke overheidsmaatregelen kunnen de dalende trend doen keren in de komende jaren. Naast het ingrijpen van centrale overheden, moeten ook retailers, pandeigenaren en gemeenten gezamenlijk optrekken om te zorgen dat winkelstraten weer aantrekkelijk worden.