De Rabobank verwacht voor 2016 een lichte volumedaling in de Fietsbranche, zo blijkt uit een branchespecifiek Cijfers & Trends-rapport van de bank. Volgens de Rabobank zal vooral de verkoop van nieuwe fietsen een stuk lager uitvallen. De bank stelt dat het retaillandschap in rap tempo verandert, ook de tweewielerbranche.
“Met schaalvergroting, fusies van retailorganisaties en bedrijfssluitingen is het distributiekanaal voor fietsen sterk in beweging. De volumemerken willen hun sterke positie op de Nederlandse markt behouden. Het is een gevecht om de gunst van de consument”, aldus de bank. En dus moet de vakhandel de juiste keuzes maken, vindt de Rabobank. “De markt verjongt en de fiets is steeds vaker een lifestyleproduct. Fietsen is onderdeel van een gezonde levensstijl; dit wordt vooral zichtbaar in het woon-werkverkeer in de grote steden, waar de e-bike aan een opmars bezig is. De consument kiest veel bewuster bij de aanschaf van de fiets, oriënteert zich vooraf online en stelt niet alleen hoge eisen aan de fiets maar ook aan de leverancier en de service. Om de lokale marktpositie te behouden en om voor de consument een onmisbare schakel te zijn zal de ondernemer in de tweewielbranche zelf ook bewuste keuzes moeten maken. Het ondernemerschap zal nog meer gericht moeten zijn op klantbehoud en klantenbinding. Inspelen op klantbeleving en klantwensen vereist kennis van producten en van de individuele mobiliteitsbehoeften van de klant.”
Volgens de bank kan dit met een goed CRM-programma bereikt worden. “Ongeacht winkelformule of assortiment is het van belang in te zetten op de dienstverlening die daarbij hoort: vakkundige service, advies en vertrouwen. Met de toegenomen complexiteit van de fiets ontstaan nieuwe verkoopmogelijkheden voor service en verzekeringen, ook dankzij intensiever gebruik en de wens van de consument naar zekerheid. Dit stelt ook hogere eisen aan de vakbekwaamheid van het personeel zowel op technisch als op commercieel gebied”, aldus de Rabobank.