Retailers aan het woord: Henk Baars Bike Sports, Hilvarenbeek
“De fietsmarkt zit erg vol en wordt alsmaar duurder”, zegt Paul Baars, eigenaar van Henk Baars Bike Sports. “Ik zie ook dat veel fietsproducenten dure hightech (bovenkant van de markt) fietsen willen maken. Dat is in principe een mooie ontwikkeling voor de e-bike, echter schuilt hierin ook een gevaar. Een hele grote groep consumenten wordt vergeten. Niet iedereen heeft € 3000,- per fiets te besteden. Veel potentiële klanten lopen daardoor weg en komen bij een prijsstunter terecht, dat is erg jammer.”
Paul vertelt dat hij ook ziet hoe de prijzen in het algemeen worden verhoogd. “Bij sommige merken zie je scheefgroei. Er wordt te veel gevraagd voor datgene wat de merken daadwerkelijk produceren en aanbieden. Dit gaat ten koste van de omloopsnelheid. Een goede prijs-kwaliteitverhouding is namelijk erg belangrijk voor de klant. Naast de ‘power’ van de motor en de grootte van de batterij wordt de klant echt overgehaald door de prijs en wat je allemaal krijgt voor de betaalde prijs, merk ik.” De strategie van CUBE, vertelt Paul, is daar scherp in. “Het ziet er modieus uit en heeft juist die goede prijs-kwaliteitverhouding.” Bij Paul Baars werken ze ook fijn samen met AGU, BBB, Juncker, Kruitbosch, Santos, Gazelle, Kalkhoff en Trek.
Hoger uurtarief
“Er is ook weinig personeel in de branche op het moment”, benoemt Paul. Vooral aan technisch personeel is er een tekort. “Iedereen kan een fiets verkopen, maar een fiets maken is voor lang niet iedereen weggelegd, terwijl ons product servicegevoelig is. We moeten wellicht toch een hoger arbeidstarief gaan vragen voor klanten die een fiets hebben gekocht via het internet, of niet bij ons, zodat er meer tijd en aandacht overblijft voor onze eigen klanten en producten. Bovendien kan een hoger arbeiderstarief er mogelijk ook voor zorgen dat onze klanten minder lang moeten wachten op hun reparatie, en zo probleemloos blijven rondrijden.”
Bij sommige merken zie je duidelijk scheefgroei de laatste jaren. De prijs staat niet in verhouding tot de kwaliteit van het product
Favoriete band
“De meest verkochte band bij ons is de Marathon-band van Schwalbe. Het is een goede, soepele allround band. Daarnaast doen we ook veel in Marathon Plus/ E-Plus vanwege de anti-leklaag, die we vaak gebruiken bij e-bikes. Verder gebruiken we Continental banden voor de racefietsen. Voor de Black Panther banden kiezen we voor ‘Vredestein’. Dat is toevallig een favoriete band van Henk, de eigenaar. In het algemeen vragen klanten vaak naar een specifieke band, maar sommigen vragen ook om advies. Vooral als het gaat om fietsen in het sportieve segment, merken we dat er behoefte is aan advies. Vanwege Henk’s achtergrond – hij was wereldkampioen veldrijden – heeft hij jarenlange ervaring met bandkeuzes. Hij kan daar dus ook goed advies over geven. “In het algemeen zien we veel verschil tussen klanten die wel en niet naar de werkplaats komen”, zegt Paul. “De e-bike rijder komt alleen wanneer het wiel er moeilijk uit te halen is. Bij een sportieve rijder gebeurt dit pas wanneer een tubeless band niet hard blijft.”