Retailers aan het woord: terugblik ’24, vooruitblik ’25

Retailers aan het woord: terugblik ’24, vooruitblik ’25

We vroegen verschillend retailers hoe het gaat, hoe ze terugkijken op 2024 en wat de plannen zijn voor het nieuwe jaar. Van welke merken nemen ze afscheid? Of welke merken voegen ze juist toe. Of gaan de fietsenmakers op andere manieren vernieuwen in 2025?

Fietsspecialist Walstock, Maastricht

De algehele drukte in de fietsenwinkel neemt de afgelopen jaren toe, vertelt eigenaar Roger Vrancken. Meer mensen fietsen, en e-bikes hebben meer onderhoud nodig. Roger zegt ook dat hij denkt dat 2024 vergelijkbaar zal zijn met 2023. Enkele jaren geleden hebben ze bij Walstock de merken Batavus en Cortina uit de collectie gehaald vanwege plaatsgebrek. Roger: “We wilden ons ook meer richten op merken zoals CUBE, Bianchi en Gazelle. Zo konden we van die merken meerdere fietsen aanbieden, in plaats van maar een paar fietsen van heel veel verschillende merken. Het merk Gazelle blijft nog altijd goed presteren, al moet je wel hard werken om er een goede marge uit te halen.”

“Als we het niveau van 2024 in 2025 kunnen vasthouden, zijn we heel tevreden. De topjaren tijdens corona halen we natuurlijk niet meer, maar we zijn blij met nieuwe doelgroepen, zoals klanten via bedrijfsfietsplannen”, zegt Roger. “De drukte in de winkel maakt het soms lastig om te focussen op nieuwe ontwikkelingen. Het updaten van de website loopt weleens achter, bijvoorbeeld.” Toch is Roger positief over de toekomst. “De toekomst ligt bij e-bikes. Je merkt dat sportieve fietsen wat minder verkopen, maar elektrische racefietsen winnen juist aan populariteit!”

Schietecat Tweewielers, Breda

Het jaar 2024 loopt positief, vertelt eigenaar Mayke Schietecat. “Het voorjaar was slecht door het slechte weer, maar in het najaar hebben we dat verlies toch aardig ingehaald.” Ze merkt in het algemeen dat klanten tegenwoordig veel voorzichtiger zijn met hun uitgaven. “Ook al verdienen ze meer, consumenten zien vooral dat alles duurder is geworden.” De winkel heeft in 2024 beter gedraaid dan in 2023, vertelt Mayke. “Ik verwachtte dat we gelijk zouden blijven, maar dit is ons beste jaar sinds 2020!” Recent heeft de winkel afscheid genomen van het merk Gazelle. “We willen een breder merkenpakket, zoals merken als Cortina bijvoorbeeld. De grote afnameverplichtingen van Gazelle stonden dat in de weg.”

Voor 2025 verwacht Mayke een langzame groei, zoals ‘vroeger’. “De coronajaren zijn echt achter ons. Leveranciers zijn veel stabieler geworden, zeker vergeleken met 2023.” Mayke is voor het nieuwe jaar nieuwsgierig naar wat de mogelijke algemene helmplicht voor e-bikes gaat doen. “Als die er komt, zou dat niet alleen invloed hebben op de helmverkoop, maar ook op e-bikes. Mensen kunnen misschien weer eerder voor een gewone fiets kiezen.” Verder zullen ze in het nieuwe jaar vooral bezig zijn met het optimaliseren van kleine zaken. “Nieuwe kansen komen soms onverwachts. Misschien spring ik ergens over een maand wel op in. We gaan het zien!”

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

0