partnercontent
Schwalbe presenteert fatbike banden
Schwalbe presenteert een splinternieuwe band voor montage op fatbikes. “Deze nieuwe band is speciaal ontwikkeld voor fatbikes aangezien er tot nu toe weinig voor deze fietsen op de markt was”, vertelt salesmanager OEM Maiko Bakker. “De fatbike is inmiddels in veel steden niet meer uit het straatbeeld weg te denken aangezien steeds meer jongeren hun scooter inruilen voor een fatbike. En aangezien wij als fietsbandenspecialist voor alle typen fietsen banden willen leveren, verdient ook de fatbike Schwalbe’s aandacht. Daarom introduceren wij nu de Super Moto-X.”
Lichter en soepeler
De nieuwe band loopt lichter en soepeler dan standaard fatbike-banden en heeft een verstevigd 2x67epi karkas voor extra bescherming. De Super Moto-X is leverbaar in de populaire Fatbike-maat 100-406 en heeft een reflectiestrook voor extra zichtbaarheid. Maiko Bakker legt uit: “De rolweerstand van veel fatbike banden is vrij hoog omdat ze meestal gebaseerd zijn op scooterbanden. Wij hebben de Super Moto-X echter gebaseerd op onze bestaande technologie voor e-bike banden, waardoor de rolweerstand lager is en je massa’s comfort hebt tijdens het rijden terwijl de band door het gevouwen karkas toch zeer sterk is. In feite hebben we een bredere en sterkere e-bike band ontwikkeld.”
Geen niche-product
Bakker geeft aan dat deze band niet louter bedoeld is als niche-product. “Bij Schwalbe maken voor alle fietstrends banden, dat kan omdat we een echte fietsbandenspecialist zijn. Maar we ontwikkelen niet zomaar iets omdat een bepaald type fiets in Nederland opeens populair is. Maar in de toekomst kunnen we op deze basis ook nieuwe banden voor cargo bikes produceren. Want een cargo bike onder volle belasting is eveneens gebaat bij een sterke band met een lage rolweerstand.”
Ontwikkelingsafdeling
De ontwikkelingsafdeling bij Schwalbe houdt trends dus goed in de gaten, maar er worden niet alleen nieuwe typen banden ontwikkeld, ook de sustainability van fietsbanden staat centraal bij het R&D-proces. Maiko Bakker: “We hebben op de Eurobike de Green Marathon gepresenteerd en dat is echte een paradepaardje, daarin komen al onze sustainability-projecten samen, zoals Fair Trade rubber, CO2-besparing en materialen uit onze recycling-programma’s. Doel is om over een aantal jaren volledig circulair te kunnen zijn in het gros van ons leveringsprogramma. Om een idee te geven: we zijn gestart met 2 banden met Fair Trade rubber, maar ondertussen zijn dat er al zes keer meer omdat we steeds meer rubberboeren bereid vinden op de Fair Trade manier te werken. Voor fair trade rubber betalen we wat extra en dat komt rechtstreeks ten goede aan de rubberboeren, zodat zij een eerlijk inkomen kunnen verwerven met de productie van natuurrubber. Dit programma is zeer succesvol dus gaan we hier nu in doorpakken.” Daarnaast werkt de R&D afdeling hard aan oplossingen voor milieuvriendelijke banden van andere materialen dan rubber, vertelt Maiko Bakker. “Maar daar kunnen we nu nog weinig over zeggen. We verwachten volgend jaar rond de Eurobike de eerste producten te kunnen lanceren.”
Bron: Schwalbe