Binnen het segment City Trekking kan de consument kiezen uit twee verschillende e-bike aandrijvingen, vertelt Erik Hazenberg, Teamleider van de Service Afdeling en Technisch Trainer van Shimano Benelux in GO!Mobility. “De E5000 is vooral bedoeld voor gebruik in de stad, denk aan scholieren, en beschikt over een grotere actieradius dankzij een lagere trapondersteuning. Bij de E6100 kan de berijder zelf het vermogen naar wens aanpassen, evenals de maximaal ingestelde snelheid (25 km/u). Motorkracht op maat dus. Deze motoren zijn geschikt voor alle schakelsystemen.” Binnen het E-MTB-segment bestaat het aanbod uit de E7000 en de E8000.
Volgens Hazenberg zijn derailleur en versnellingsnaaf met een rendement van circa 98 procent zo goed als uitontwikkeld. “Er valt nog wel winst te behalen in de snelheid van het schakelen. Om de schakeldynamiek te vergroten levert Shimano de HYPERGLIDE of de HYPERGLIDE+, waarbij de geometrie van de tandwielen en de ketting zodanig is ontworpen dat het schakelproces stiller en een factor twee sneller geschiedt dan bij een conventioneel systeem.” Een trend die hierop aansluit is de opmars van elektrisch schakelen, met name in de segmenten racefiets en mountainbike. Shimano biedt dergelijke systemen aan onder de noemer Digital Integrated Intelligence (Di2).
Afbeelding Shimano E-MBT E8000 van Oliver Mann via Pixabay