Swapfiets: eerste ‘zero waste’ fiets
Amsterdam – Swapfiets stevent af op de eerste 100% circulaire fiets in 2025. De fietsen met de bekende blauwe band zijn momenteel al de meest duurzame in de branche. Dankzij het slimme design en gebruik van circulaire onderdelen gaan ze 66% minder snel kapot en is de levensduur langer dan van andere reguliere fietsen. Maar dat is voor het deelfietsbedrijf niet genoeg: het merk is doorlopend op zoek naar manieren om grondstofverbruik en afval te minimaliseren en wil volledige transparantie bieden over hun reis naar circulariteit.
Route naar de 100% afvalvrije fiets
Vanuit haar missie om bij te dragen aan meer leefbare steden met duurzaamheid en circulariteit als kernwaarden, zet Swapfiets koers naar een 100% circulaire fiets. Het ontwikkelen van zo’n fiets vereist noodzakelijke innovatie en een slim ontwerp. Swapfiets experimenteert met verschillende materiaalsoorten, maar wordt geconfronteerd met uitdagingen rond niet-recyclebaar afval, veroorzaakt door niet-scheidbare onderdelen en materialen die moeilijk te recyclen zijn.
Een concreet voorbeeld hiervan is de fietsbel. De oude bel was niet scheidbaar, niet repareerbaar en het gebruikte plastic was lastig te recyclen. Na uitgebreid onderzoek en experimenten heeft Swapfiets nu een samenwerking met een partner die een volledig repareerbare fietsbel levert. Op basis van datagestuurde analyses wordt verwacht dat in de toekomst 80% van de fietsbellen gerepareerd zal worden in plaats van vervangen. Als reparatie niet mogelijk is, kan nog steeds 51% van het materiaal gerecycled worden. Dergelijke oplossingen vergen tijd, en vergelijkbare processen lopen voor meer dan 100 verschillende fietsonderdelen.
Bron: Swapfiets