Thuisbezorgingsvoorkeuren variëren per leeftijdsgroep
Een recent onderzoek uitgevoerd door Descartes, onder meer dan 8.000 consumenten in Europa en Noord-Amerika, laat zien dat de generatie waartoe consumenten behoren invloed heeft op hun voorkeuren met betrekking tot thuisbezorging.
Millennials en Gen Z geven prioriteit aan snelheid boven kosten
Millennials en Gen Z behoren tot de meest fervente online consumenten. Dankzij hun digitale vaardigheden stellen zij hogere eisen en dit heeft tevens invloed op hun verwachtingen voor bezorging. Voor deze jongere consumenten gaat snelheid boven kosten als het gaat om bezorging.
Uit het onderzoek blijkt dat een aanzienlijk percentage van de Millennials en Gen Z (39%) snelle bezorging belangrijker vindt dan hun oudere tegenhangers (19%).
Babyboomers en Gen X geven de voorkeur aan lagere kosten
In tegenstelling tot hun jongere tegenhangers geven babyboomers en vroege Gen X-consumenten de voorkeur aan kosten boven snelheid. Prijsbewustzijn beïnvloedt hun keuzes omtrent bezorging en zij zijn bereid om af te zien van snelle bezorging om kosten te besparen. (zie figuur 2)
Bij 47% van de 55-plussers met een lager besteedbaar inkomen speelt prijsgevoeligheid een dominante rol in hun besluitvormingsproces.
Aangezien e-commerce blijft groeien onder verschillende generaties en demografische groepen, neemt ook het aantal thuisbezorgingen toe. Het beter afstemmen van bezorgmogelijkheden kan een belangrijk verschil maken voor retailers. Door deze uiteenlopende voorkeuren te begrijpen, kunnen retailers de klantervaring verbeteren, merkloyaliteit versterken en hun bedrijfsresultaten optimaliseren.
Bron: Descartes