Upway schiet gedupeerde VanMoof-fietsers te hulp
Nu VanMoof failliet is, dreigen bezitters in de problemen te raken. Eerdere punten zoals het ontwerp, de technologie en het maatwerk kunnen zomaar in hun nadeel veranderen als de fabricage stopt. Denk aan het digitale VanMoofslot dat de elektrische motor uitschakelt: een reden om de fiets te kopen maar een ramp als het bedrijf zijn deuren sluit.
In eerste instantie werkte Upway ook met de populaire VanMoof-fietsen. Toch verdween VanMoof uit het assortiment van Upway. De reparatie en/of vervanging van de onderdelen was per saldo te kostbaar. Upway’s missie, verlenging van de levensduur van fietsen, geldt evenzeer voor de e-bikes van VanMoof. Vandaar dat Upway een programma, het VanMoof-reparatieplan, heeft ontwikkeld.
Het VanMoof-reparatieplan
Het VanMoof-reparatieplan van Upway is bedoeld voor bezitters van een VanMoof. Zodra er een reparatieplaats beschikbaar is, laat Upway de fiets bij de eigenaar ophalen voor € 89,-; inspectie vindt plaats in een van de eigen magazijnen. De eigenaar krijgt een schatting van de reparatiekosten per onderdeel. Het uurloon van de monteurs is voor rekening van Upway. Binnen vier weken krijgt de eigenaar een zo goed als nieuwe fiets terug. Dit programma gaat van start op 1 september en heeft een looptijd van een jaar. Vooropgesteld dat er voldoende onderdelen verkrijgbaar zijn, mikt Upway op een maximum van 500 reparaties; voortzetting dan wel uitbreiding zijn afhankelijk van het resultaat. Mocht een e-bike niet meer voor reparatie in aanmerking komen, dan is Upway van plan de eigenaar desgewenst een bod te doen; wil hij of zij de fiets niet terug, dan neemt Upway hem over. Met de intacte onderdelen van aangekochte VanMoofs kunnen andere e-bikes mogelijk worden gerepareerd.