Velodrôme Wielersport is ING Starter van de Maand

velodromeJan Willem van der Straten is met zijn in Loosdrecht gevestigde Velodrôme gekozen tot ING Starter van de Maand september. Velodrôme is een gespecialiseerde wielersportzaak met verschillende soorten racefietsen, mountainbikes, E-mountainbikes en bijbehorende accessoires. Vakmanschap, kennis en beleving zijn in zijn winkel centraal.

De sportieve fietser

Van der Straten (1964) was zelf verdienstelijk veldrijder en was jarenlang sales en marketing manager voor onder andere Union fietsen, Kawasaki, Giant en Derby Cycle. Met deze bagage besloot hij zelf te ondernemen. “Door mijn ervaring weet ik hoe met name de sportieve, de fanatiekere fietser behandeld wil worden. We spreken dezelfde taal”, aldus Van der Straten.

Velodrôme richt zich op de fietser die veel kilometers maakt en bereid is om meer geld uit te geven voor zijn fiets. En dat is een groeiende populatie in Nederland. “Bij sportieve successen, zoals in de Tour of de Giro zie je toenemende interesse”, zegt Van der Straten. “Daarbij zien we dat wielrennen steeds meer een aantrekkelijke sport is voor jonge vrouwen. Zij gaan stijlvol door het leven en daarbij hoort een mooie fiets.”

Fiets en advies op maat

In de winkel kunnen klanten hun ideale fietshouding ontdekken. Specialisten meten lichaam en ledematen op 10 posities op en met behulp van videoanalyse bepalen ze de ideale maatvoering voor de fiets. Vervolgens kan de fiets om maat gemaakt worden. Van der Straten: “Hier komen aandacht en expertise van mij en onze sportarts goed samen.”

Van der Straten heeft een uitgebreide website, maar geen webwinkel. “Onze kracht zit in de persoonlijke aandacht, expertise en beleving.” Hij richtte zijn winkel minutieus in. “Met maximaal 30 fietsen. Dat is genoeg om een afgewogen keuze te maken.” Op de website verschijnen blogs over bijvoorbeeld voeding, fietsen in het hooggebergte en video’s van nieuwe fietsen. En Velodrôme biedt clinics van specialisten aan, onder meer op het gebied van trainen, voeding en fietstechniek.

Local hero

Dirk Mulder, ING sectorspecialist Retail ziet Velodrôme als een voorbeeld van de local hero. “De gedachte dat je een webshop moet hebben is niet altijd juist. Fysieke winkels kunnen ook sterk presteren als zij zich richten op een nichemarkt, zich specialiseren, vakkennis etaleren, extreem goede klantenservice bieden en uitmunten in servicegerichtheid. Dat lijkt hier allemaal prima geregeld.”

Het enthousiasme van de eerste klanten heeft Van der Straten een flitsende start bezorgd. “Het gaat goed. De omzet is aanmerkelijk hoger dan mijn prognoses. Er zijn zelfs klanten die uit Duitsland komen om hier een fiets te kopen.” Als dit succes doorzet gaat hij over een tijd op zoek naar investeerders om deze formule uit te breiden naar andere delen van ons land.

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

0