De plannen van Louis Verwimp om de handling van inkomende goederen nog beter te stroomlijnen worden, mede door uitbreiding van een naast gelegen bedrijf, versneld opgepakt laat het bedrijf de redactie van Fietsmarkt weten. In de loop van dit jaar wordt het magazijn van Louis Verwimp BV uitgebreid met een 12 meter hoge hal. De historie die door de jaren heen opgebouwd is, krijgt volgens directeur Louis Verwimp een volgend hoofdstuk. “Een hoofdstuk dat past bij de toekomst en waarin we nog sneller en beter op de wensen van onze klanten willen inspelen. Daarom hebben we een verbouwing gepland en werken we intern aan een nog betere verwerking van de vele orders. Bovendien gaan we de diverse vervoerders, waarmee we samenwerken, een betere toegang verschaffen op de Vest in Valkenswaard.”
Draagvlak voor vernieuwingen
Verwimp erkent dat je gedurende 50 jaar van organische groei in personeel en omzet, het ontwikkelen van nieuwe markten en uitbreiding in assortimenten vanzelf tegen de limieten van je onderneming kan aanlopen. “Denk daarbij aan bestaande interne procedures, of zelfs het ontbreken ervan, verouderde inrichting van het magazijn en werkplekken en de algehele behoefte aan opfrissen en vernieuwen van de onderneming,” aldus Verwimp. “Nieuwe klantwensen, snel groeiende web-based verkopen, betere IT mogelijkheden en een groeiende behoefte naar heldere inzichten in de financiële en goederenstromen creëren daarbij het draagvlak voor deze vernieuwingen.”
80% reductie door integraal locatie-beheer
Al sinds 2019 is Verwimp actief bezig met het in praktijk brengen van aanpassingen en het einde daarvan is nog niet in zicht. “Logistiek gaat er veel veranderen. We zijn vooruitstrevend en bereiden ons voor op de toekomst om nog meer pakketten te kunnen verwerken en nog meer fietsen bij de klant te krijgen,” zeggen Eric Lambeck en Frans Gielen, beide specialisten uit de logistieke branche en met een kloppend wielerhart. “Invoeren van integraal locatie-beheer vormde de basis voor reeds gedane aanpassingen in de processen voor goederenontvangst, inruimen en aanvullen, orderpicking en voorraadbeheer. Het resultaat hiervan is een reductie van onze pickfouten, mancomeldingen en voorraadverschillen met circa 80%.”
SSCC-codering geruisloos integreren
Daarnaast werden processen ingericht voor een geautomatiseerde registratie en verwerking van retour- en garantieopdrachten en inkoopretouren. “Op dit moment leggen we de laatste hand aan de herinrichting van onze inpakafdeling,” vervolgt Lambeck. “Niet alleen de werkplekken worden geheel vernieuwd, maar ook gebruiken we dit moment om de inhoud per uitgaande collo te gaan registreren middels SSCC-codering van de pakketten en pallets.” Een beetje gedwongen door uitbreiding van de buurman zijn de plannen om een betere handling van binnenkomende goederen te realiseren bij Verwimp in een versnelling geraakt. “We gaan aan de voorzijde van ons pand een 12 meter hoge hal realiseren met laad- en losfaciliteiten voor 2 opleggers,” laat Verwimp weten. “Opslag van fietsen en grote producten in deze nieuwe hal moet de handling van deze goederen enorm gaan verlichten. Hierbij worden omgeving, milieu en ergonomie vanaf het begin in de ontwikkeling van de plannen meegenomen.”